Journal of the
Royal Anthropological
Institute

3

Failure and moral distinction in
a Ukrainian marketplace of ideas

TArAs FEDIRKO University of Glasgow

This essay examines the generative effects of claiming moral failure within a Ukrainian liberal
movement for media reform in post-Maidan, pre-invasion Ukraine. The reformers wished to reorganize
news reporting around the ideals of autonomy, balanced objectivity, impartiality, and corrigibility,
which they believed underpinned Western media. They decried most Ukrainian media as failing such
standards, highlighting the individual moral failure of journalists bankrolled by oligarchs in return for
favourable media representation. In turn, those from whom the reformers tried to distinguish
themselves morally mocked them as ‘grant-eaters’ for their dependence on Western democracy
promotion grants. This tussle pitted material success against yearnings for moral and professional
probity. Developing Selka’s idea of moral distinction, | argue that while the reformers’ pursuit of
virtuous difference was sincere, their structural vulnerability vis-a-vis the mainstream media also made
morality more salient as the basis for agonistic differentiation.

On the evening of 2 February 2021, three of the most popular all-news TV channels
in Ukraine - ZIK, 112, and NewsOne - were abruptly shut down by presidential
decree. The decree froze all assets of the channels’ de facto owner, the opposition
Member of Parliament Taras Kozak. Acting as a ‘front’ for his close ally Viktor
Medvedchuk, Kozak had purchased the channels in 2019, prompting an exodus of
journalistic staff who rightly anticipated that their news programmes would be used
to promote Medvedchuk. Medvedchuk maintained close ties with the Kremlin and
was one of the leaders of the Opposition Platform - For Life (OPFL), a parliamentary
party uniting many former allies of President Yanukovych ousted in the 2013-14
(Euro)Maidan revolution. OPFL vehemently opposed Ukraine’s post-revolution Euro-
Atlantic turn. The channels proved crucial for the party in the 2019 parliamentary
elections, and by early 2021 helped them become the main challenger of President
Zelensky’s parliamentary majority. In the context of the war in Donbas, OPFL was also
perceived as promoting Russia’s strategic interests in Ukraine.

In retrospect, the sanctions can be seen as part of the geopolitical escalation that
ended with Russia’s invasion of Ukraine in February 2022. At the time, however, they

Journal of the Royal Anthropological Institute (N.S.) 29, 62-78
© 2023 The Authors. Journal of the Royal Anthropological Institute published by John Wiley & Sons Ltd
on behalf of Royal Anthropological Institute.

This is an open access article under the terms of the Creative Commons Attribution-
NonCommercial-NoDerivs License, which permits use and distribution in any medium, provided the
original work is properly cited, the use is non-commercial and no modifications or adaptations are
made.

W) Check for updates

8518017 SUOUILLIOD BAIIER1D) 3(ealidde auy Aq peusenob ake ssolie YO ‘8N JO S3|n1 10} ARIqIT BUIIUQ AB]IA UO (SUOHIPUOD-PUE-SWBI ALY A IM A Iq Ul UO//SdNY) SUOIIPUED PUB SWB | 8L} 88s *[£202/80/22] U0 Ariqiauliuo A8|im ‘mobse|o JO AIsieAIIN Ad Z0BET 'SS596-L9FT/TTTT OT/I0P/Wo0 A8 1M Aeid 1 pul|uo’ leJ//Sdny Woly papeojumoq ‘TS ‘€202 ‘SS9629Y T


http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1111%2F1467-9655.13902&domain=pdf&date_stamp=2023-02-15

FAILURE AND MORAL DISTINCTION 63

took many within Kyiv’s journalistic corps by surprise. On the morning after the
channels were shut down, my Facebook feed filled with media professionals’ celebratory
posts about the sanctions. The most vocal support came from a small minority of Kyiv’s
journalistic community: a group of reporters, editors, and staft of watchdog NGOs that
make up what I have called the liberal movement for the reform of the journalistic
profession in Ukraine (Fedirko 2021). Members of this activist minority have dedicated
their careers to promoting independent journalism' (nezalezhna zhurnalistyka) and,
through it, a Western-orientated liberal democracy in Ukraine. Comments on the
sanctions by several former employees of Hromadske TV,? an online public broadcaster
and a key organization in the movement where I conducted most of my field research in
2017-18, were particularly revealing. One post, by a former senior producer, read: ‘Such
good news that I'm afraid to celebrate :) I hope these harmful media will be shut down
forever, although in Ukraine anything can happen’. Another former staffer posted a
photo of himself: solemn, hand on heart, as if for a performance of the national anthem,
standing in front of a TV screen that showed a test card in place of a sanctioned channel’s
broadcast. These reactions were echoed in statements of professional organizations
forming the backbone of the reform movement, such as the Independent Media Council
and Detector Media, and by the movement’s main funders, the Gy embassies in Kyiv.
All concurred: the sanctions were not an attack on journalistic freedom because those
working for 112, NewsOne, and ZIK were ‘propagandists’ and ‘sell-outs’ rather than
real journalists who deserved to have their speech protected. In a country at war,
considerations of national security delineate the limits of journalistic freedom.

The liberal reformers’ hostility to the three channels was the result of an ideological
and social polarization within Ukraine’s media profession that closely tracked political
upheavals in the country after 2014. Early 2014 was a turning point in recent Ukrainian
history because of the Maidan revolution, Russia’s annexation of Crimea, and the
start of a separatist war in Donbas. These events brought to power and consolidated
a coalition of nationalists and neoliberals in Kyiv, who put the country on a path
to Euro-Atlantic integration, while their once powerful, relatively more pro-Russian
opponents were marginalized. This turn towards Europe symbolized liberalization
and modernization for many middle-class supporters of the revolution, tying their
prosperity and professional status to the fortunes of the post-Maidan political regime.
Most people in Kyiv’s media community supported the Maidan, but with four oligarchic
groups controlling three-quarters of the country’s media, few journalists could credibly
claim they were not perpetuating the neo-patrimonial regime that the revolution
had opposed. Emboldened by the revolution’s agenda and increased Western donors’
funding for independent reporting, the media reformists came to oppose an otherwise
unconsolidated majority of the profession. The reformers claimed that in their passive
subordination to or active collusion with oligarchs and other political capitalists,
mainstream media and journalists had failed to live up to the high standards of
journalism as the ‘Fourth Estate’ Since the early 2000s, most large privately owned
Ukrainian media became dependent on subsidies from their politically engaged owners
who were competing for power and corrupt rents in Ukraine’s ‘oligarchic democracy’
(Matuszak 2012). Many others relied on revenues from the corrupt selling of news,
editorial voice, and political opinion to paying clients among political and economic
elites. The reformers posited that such financial dependence undermined journalists’
capacity to produce ‘honest’ (chesni) news free from owners’ or patrons’ influence, and
stripped them of control over, and dignity in, their work. In contrast to alleged personal

Journal of the Royal Anthropological Institute (N.S.) 29, 62-78
© 2023 The Authors. Journal of the Royal Anthropological Institute published by John Wiley & Sons
Ltd on behalf of Royal Anthropological Institute.

8518017 SUOUILLIOD BAIIER1D) 3|ealidde auy Aq peusenob ake ssolie YO ‘8N JO S3|n1 10} ARIqIT BUIIUQ AB]IA UO (SUOHIPUOD-PU-SWBIALI0Y A IMAIq Ul UO//SdNY) SUOIIPUED PUB SWB | 8L} 88s *[£202/20/22] Uo Ariqiauliuo A8|im ‘mobse|o JO AIseAIIN Ad Z0BET 'SS596-L9FT/TTTT OT/I0P/W00 A8 1M Aeid 1 pul|uo’ leJ//Sdny Wwoly papeojumoq ‘TS ‘€202 ‘SS96297T



64 TARAS FEDIRKO

loyalties to oligarchs or other patrons, the reformers argued that good journalism had
to be led by the ideals of professional autonomy, balanced objectivity, and impartiality.
For the reformers, the mainstream media’s subordination to patrons, and reporting
practices they led to, signalled profound moral failure to uphold these professional
ideals and the Europeanizing project that they stood for in Ukraine.

Media scholars associate these globally circulating norms with the professional
ideology of a ‘liberal’ or ‘Anglo-American’ model of journalism, and specifically of
public broadcasting and news agencies’ journalism of fact (Bishara 2013; Hallin &
Mancini 2004). In Ukraine, they are typically referred to as ‘BBC standards, indicating
their foreign origins and prestige. As I have argued elsewhere (Fedirko 2021), these
values were shared across Ukraine’s media profession, but mainstream journalists
rejected reformers’ uncompromising interpretation of autonomy in favour of a more
pragmatic stance that allowed them to reconcile censorship with public service. Lacking
influence on mainstream journalists, those working for nezalezhni media tended to
address their discourse of failure to each other, to their (prospective) audiences, for
which they competed against the mainstream media, and to their funders, whose
support they sought to elicit. They knew that they, much as the Western media on which
they styled themselves, were fallible. But openly acknowledging and correcting their
professional failures — something that the mainstream Ukrainian media rarely did -
was key to averting the kinds of failure they associated with corrupt journalism, and to
credibly cultivating virtuous difference from it.

Taking up this special issue’s call to study failure and its generative effects in
their ethnographic particularity (Alexander, introduction to this volume), this essay
investigates why moral failure became the focal point of nezalezhni media’s competitive
differentiation from the rest of the profession. I explore how the reformers’ ascriptions
of moral failure affected their ethical aspirations, their careers, and their project of
liberal media reform. My analysis places such ascriptions at the root of the polarizing
dynamic within Kyiv’s journalistic profession that led to reformers” hostility to some
other journalists suggested by the opening vignette. Anthropologists and philosophers
have used the concept of ethical (or moral) failure to describe what happens when
people’s attempts to live a good life come up against various intrinsic (Robbins 2004;
Tessman 2015) or extrinsic (Lambek 2015; Rajkovi¢ 2017) limits. I also examine failure’s
relation to internal contradictions and structural limits of ethical projects, exploring
how claims about other people’s moral failure became mobilized in dynamics of conflict
and competition within a profession shaken by (geo)political turmoil. The Kyiv media
reformers are interesting in this respect because of their agonistic, and sometimes
antagonistic, pursuit of virtuous opposition to perceived failures of other journalists.
I analyse this oppositional dynamic, and its role in how media reformers organized
their relations with the rest of Ukraine’s journalistic profession, as a process of moral
distinction: explicit signalling of one (act, relationship, person, group) as different from,
because deemed morally superior to, the other (Selka 2010).

In line with established usage, I understand ethics as having to do with the
question of how one should live and what kind of person one should be’ (Keane
2016: 20). I reserve the word ‘moral’ for ethical concerns and practices that are
connected with explicit normative codes - in this case, liberal understandings of good
journalism — and ethical evaluations that build on such codes. Two broadly (although
not universally) accepted tenets of the anthropological literature on ethics are that
ethical life is inherently evaluative, and that ethics is implicit to reflection and action

Journal of the Royal Anthropological Institute (N.S.) 29, 62-78
© 2023 The Authors. Journal of the Royal Anthropological Institute published by John Wiley & Sons Ltd
on behalf of Royal Anthropological Institute.

8518017 SUOUILLIOD BAIIER1D) 3|ealidde auy Aq peusenob ake ssolie YO ‘8N JO S3|n1 10} ARIqIT BUIIUQ AB]IA UO (SUOHIPUOD-PU-SWBIALI0Y A IMAIq Ul UO//SdNY) SUOIIPUED PUB SWB | 8L} 88s *[£202/20/22] Uo Ariqiauliuo A8|im ‘mobse|o JO AIseAIIN Ad Z0BET 'SS596-L9FT/TTTT OT/I0P/W00 A8 1M Aeid 1 pul|uo’ leJ//Sdny Wwoly papeojumoq ‘TS ‘€202 ‘SS96297T



FAILURE AND MORAL DISTINCTION 65

(Laidlaw 2018; Lambek 2015). The evaluative character of ethics is a necessary but
not sufficient condition for competitive claims to moral distinction. Likewise, ethics’
putative immanence to interaction cannot explain how and why, in some contexts and
for some social groups, ethics becomes a matter of public concern, provides the building
blocks of powerful social boundaries, or becomes the idiom of political projects (Kelly
2018; Lempert 2013). To account for this (pace Laidlaw 2014: 1-23; cf. Laidlaw 2018:
190), we need a kind of social explanation of ethics that looks beyond ethics itself,
without reducing it to power or material interest. A quick glance across contemporary
mass-mediated publics, liberal and otherwise, religious and secular, in which social
conflicts increasingly unfold through claims to individual virtue and moral purity is
the hallmark of struggles against dominant groups, should suffice to see that social
explanation of ethics is not of purely theoretical importance.

I borrow the term ‘moral distinction” from Stephen Selka (2010: 292), who uses it to
describe how proponents of Candomblé and evangelical Christianity in northeastern
Brazil, where the two religions draw followers from the same social strata, imagine
each other’s moral dispositions. Arguably, the role of morality in these religions easily
leads to the moralization of religious differences. In contrast, for Kyiv’s media reformers
described here, morality was one of many possible sources of worth that underpinned
secular status hierarchies in Ukrainian media: for example, commercial success, public
renown, or superior technical skill. This makes it necessary to explain why moral
distinction gains salience over these other kinds of valorized difference.

I address these problems through an ethnography of Hromadske TV and its
employees, and their agonistic claims to virtue - claims made against their opponents.
My focus in this essay is on how the reformers engage with ideas of moral and
professional failure, rather than discussing and comparing ideas of moral failure from
‘both sides; as it were, although inevitably I deal with how reformers respond to implicit
accusations of being in thrall to foreign power. While not necessarily an ethnographic
failure, it is a limitation. In what follows, I first contextualize the reformers’ judgement
of failure in relation to the political economy of media in Ukraine, and then trace
its consequences through the way that Hromadske TV journalists narrate their own
careers and discuss their channel’s future. This ethnography prompts me to formulate a
more general explanation of how ethical evaluation turns into moral distinction, which
I present in the conclusion.

The liberal minority in a post-Soviet marketplace of ideas
In the USSR of the late 1980s, perestroika and glasnost kickstarted a comprehensive
transformation of the journalistic profession, affecting the system of media genres,
redefining what counted as newsworthy truth, and changing editors’ relations with
the communist elites. From being the Party’s ‘critical friends’ (Fainberg 2020: 16;
for an extensive analysis, see Roudakova 2017; Wolfe 2005), journalists became its
critics, carving out a new professional jurisdiction (Abbott 1988) outside the state.
With the USSR’s collapse, editorial independence from administrative commands and
interventions ‘from above’ became a core ideal of the transforming media profession.
Across the former Soviet republics, the first steps of mass media in the fledgeling
capitalist market coincided with a long period of economic and political crisis. The
economic downturn shrank consumer demand, undermined advertisement revenues,
and forced media workers to look for alternative sources of revenue. One such
source was ‘private donations from businessmen who [made] significant amounts

Journal of the Royal Anthropological Institute (N.S.) 29, 62-78
© 2023 The Authors. Journal of the Royal Anthropological Institute published by John Wiley & Sons
Ltd on behalf of Royal Anthropological Institute.

8518017 SUOUILLIOD BAIIER1D) 3|ealidde auy Aq peusenob ake ssolie YO ‘8N JO S3|n1 10} ARIqIT BUIIUQ AB]IA UO (SUOHIPUOD-PU-SWBIALI0Y A IMAIq Ul UO//SdNY) SUOIIPUED PUB SWB | 8L} 88s *[£202/20/22] Uo Ariqiauliuo A8|im ‘mobse|o JO AIseAIIN Ad Z0BET 'SS596-L9FT/TTTT OT/I0P/W00 A8 1M Aeid 1 pul|uo’ leJ//Sdny Wwoly papeojumoq ‘TS ‘€202 ‘SS96297T



66 TARAS FEDIRKO

of money and who were now intent on moving into positions of political power’
(Roudakova 2009: 418).3 For these emerging patrons in a moment of primitive
accumulation, media influence was an instrument in running for public office or
building political alliances, which in turn helped to secure their property rights
for appropriated public assets, protect their businesses from law enforcement,
and expand their commercial opportunities. ‘Rather reluctantly, Roudakova
writes, ‘journalists began to enter political-economic alliances with their private
sponsors’ (2009: 419). This ‘privatization’ of editorial agendas undermined editorial
independence, while the fact that journalists were paid to wage so-called ‘information
wars’ on behalf of competing political-economic factions (Koltsova 2006: 98-117)
fragmented corporate loyalties and solidarity within the profession (Roudakova
2017).

Various emerging forms of ‘media-political clientelism’ (Roudakova 2008)
transformed the media economy in Ukraine, as in other post-Soviet republics,
into a literal marketplace of ideas. Dzhynsa (Ukr., dzhinsa in Rus. [Daucé 2018])
became the iconic practice of this marketplace. Etymologically, the term is related
to dzhynsy: jeans, the quintessential object of late Soviet black-market trade and
consumer desire, which were increasingly available as cheap counterfeits of Western
denim brands flooded post-Soviet market stalls. As with ‘knock-oft’ clothes, dzhynsa
presents something as what it is not: manipulative advertisement as impartial,
truthful news. It is related to other kinds of informal influence, such as the use of
news for character assassination (‘black PR’), publication of compromising material
(kompromat), and ‘commissioned stories’ (zakazukha) (Ledeneva 2006). Yet, dzhynsa
is distinguished by being a mostly voluntary, commercial arrangement between a buyer
of publicity (e.g. a politician or a company) and its seller (once individual journalists
or editors, now increasingly commercial departments of media organizations). Having
emerged as an informal adaptation strategy, at the time of my fieldwork, dzhynsa
was a significant revenue source for many Ukrainian media. It remains widespread
despite being regarded as immoral by most Ukrainian journalists, including those
who benefit from it by working for media funded through it. The stereotypical figure
of an unscrupulous hack who trades the ownership of their words and opinions for
money marks the ideal moral limit of the journalistic community: whether reformist
or mainstream, few Ukrainian journalists would disagree that acceptance of dzhynsa
commissions is bad form. In practice, however, just where to draw the boundary,
how much dzhynsa can be tolerated, and for what reason, is a matter of professional
struggles.* What is at stake here is the power to define journalistic professionalism
itself.

One of the groups in Ukraine that consistently took up the late Soviet value of
editorial independence in their struggle against media-political clientelism comprised
the elite print and broadcasting journalists and media NGO professionals who formed
a loose movement for the reform of Ukrainian media. The movement, which I have
researched since 2017, came together in a series of journalists’ mobilizations against
government and owners’ censorship in 2001-4. Since then, under the growing influence
of democracy promotion projects sponsored by Western states, such as Sweden, the
United Kingdom, and the United States, and philanthropists, such as George Soros and
Pierre Omidyar (Fedirko 2021: 473-7), the reformers have merged the familiar ideal of
editorial independence with a globally circulating norm of journalists’ autonomy as a
professional corps: a self-regulating community of producers bound by common codes

Journal of the Royal Anthropological Institute (N.S.) 29, 62-78
© 2023 The Authors. Journal of the Royal Anthropological Institute published by John Wiley & Sons Ltd
on behalf of Royal Anthropological Institute.

8518017 SUOUILLIOD BAIIER1D) 3|ealidde auy Aq peusenob ake ssolie YO ‘8N JO S3|n1 10} ARIqIT BUIIUQ AB]IA UO (SUOHIPUOD-PU-SWBIALI0Y A IMAIq Ul UO//SdNY) SUOIIPUED PUB SWB | 8L} 88s *[£202/20/22] Uo Ariqiauliuo A8|im ‘mobse|o JO AIseAIIN Ad Z0BET 'SS596-L9FT/TTTT OT/I0P/W00 A8 1M Aeid 1 pul|uo’ leJ//Sdny Wwoly papeojumoq ‘TS ‘€202 ‘SS96297T



FAILURE AND MORAL DISTINCTION 67

of professional standards and ethics, and committed to public service through impartial
and balanced, objective reporting.

In their institutionalized opposition to the dynamics of the Ukrainian marketplace
of ideas, liberal reformers have remained a small, albeit prestigious - because
internationally connected and recognized — minority. They have had limited success
in realizing their vision of proper journalism. Having initially sought to reform the
mainstream media from within - for instance, through skills and ethics trainings
and ‘awareness-building’ campaigns among media professionals — since 2013 they
have increasingly turned into a separate fraction of the profession openly hostile to
‘dependent’ media.

My interlocutors within the movement never used the Ukrainian (or Russian) words
for ‘failure’: nevdacha, proval, neuspikh. These have a connotation of a one-off failed
attempt at achieving something. Nevertheless, in identifying what was wrong with
the Ukrainian media and their profession, they routinely talked about what can be
described as a chronic, systemic failure of both the mainstream media organizations
and the people working for them. This perceived failure’s moral stakes were marked
by terms such as ‘compromise, ‘lack of impartiality] or ‘violation of standards. As I
explain below, the idea that journalists’ dependence on owners or dzhynsa clients is
not only unprofessional but also immoral best captures the substance of the reformers’
judgement of failure.

Dimensions of moral failure

For my interlocutors in the reform movement, dzhynsa - ‘the worst enemy of
journalism, in the words of one Hromadske TV staffer — counterpointed their visions
of professional, virtuous reporting. But what exactly, to echo Catherine Alexander
(introduction to this volume), was the object of failure here? At one level, the reformers
recognized that journalists’ dependence on various patrons represented a systemic
economic fajlure: less a market failure than a failure of the media economy to become
a (free) market in the first instance, shedding dependence on corrupt payments for
influence in favour of ‘honest’ advertisement and subscription revenues. Underpinning
this recognition was an ideal of the market as an institution of freedom. At another
level, the stakes of the reformers’ opinions of failure were quite personal, and were
grounded in the pernicious sense of individual complicity, dependence, and immorality
that accompanied the sale of one’s authorial voice.

My interlocutors’ disapproving talk about the place of money in their work captured
this well. Anton, a senior political correspondent at Hromadske TV, once told me that
the role of a journalist was not to ‘make money’: ‘A real journalist is the one who doesn’t
do dzhynsa!’ Like others, however, Anton recognized the structural vulnerability of
journalistic work: a practice that should be motivated by pure ideals of public service
and creative autonomy, yet inevitably takes the form of dependent wage labour that can
only partly realize these ideals (cf. Lebovic 2016). His former colleague, a reporter and
editor, Yuliana Skibits’ka,> who hosts a Telegram channel (blog) on media criticism,
wrote:

I think that journalism [in Ukraine] is by default an unprofitable profession, in which in order to earn
big/normal money (at least 1,000 USD/month and up), one needs to either jump out of their pants, or
sell out ... Of course, one can earn [working] in journalism. One can write dzhynsa, promote interests
of politicians or other interested parties. [Many journalists] did rather well for themselves in this way
(Skibits’ka 2020).

Journal of the Royal Anthropological Institute (N.S.) 29, 62-78
© 2023 The Authors. Journal of the Royal Anthropological Institute published by John Wiley & Sons
Ltd on behalf of Royal Anthropological Institute.

8518017 SUOUILLIOD BAIIER1D) 3|ealidde auy Aq peusenob ake ssolie YO ‘8N JO S3|n1 10} ARIqIT BUIIUQ AB]IA UO (SUOHIPUOD-PU-SWBIALI0Y A IMAIq Ul UO//SdNY) SUOIIPUED PUB SWB | 8L} 88s *[£202/20/22] Uo Ariqiauliuo A8|im ‘mobse|o JO AIseAIIN Ad Z0BET 'SS596-L9FT/TTTT OT/I0P/W00 A8 1M Aeid 1 pul|uo’ leJ//Sdny Wwoly papeojumoq ‘TS ‘€202 ‘SS96297T



68 TARAS FEDIRKO

How, Skibits’ka asked, should ‘an honest journalist who takes care of their reputation
and does not co-operate with bad publications’ live a decent life (dostoine zhyttia) in
a marketplace of ideas that makes one choose between one’s vocation and material
security? In Skibits'’ka’s complaint, we hear an echo of what has, elsewhere, been
understood as a moral failure resulting from an irresolvable conflict of values (Robbins
2004: 208-9). Key contributors to anthropology’s ‘ethical turn’ understand moral failure
as stemming from the inevitable need to qualify absolute values and commitments ‘in
and through lived practice’ (Lambek 2015: 220), or from the practical impossibility of
achieving ethical clarity, cohesion, and self-consistency demanded by moral doctrines
yet undercut by people’s ‘inability to escape the demands of social existence’ (Keane
2016: 261-2; see also Laidlaw 2014: 173; Schielke 2009: 178). Thus, Skibits’ka’s
complaint can be interpreted as a recognition that ‘decent life’ (material security) and
‘honesty’ (impartial pursuit of public truth) are both important, yet cannot jointly be
realized in a journalistic career.

But a closer look at the ‘demands of social existence’ in Kyiv’s media economy
shifts attention away from the intrinsic contradictions of journalists’ ethical striving
to extrinsic limits to ethical agency, and from moral failure as a matter of clashing ideas
to failure as a matter of social conflict. I find a helpful parallel to Skibits’ka’s dilemma in
Ivan Rajkovi¢’s analysis of chronic moral failure among workers at a Serbian spare car
parts company, which centres on state-subsidized, unprofitable work which he terms
‘mock-labour’ At once existentially meaningless and the means for material security,
such work demoralizes the car mechanics as they realize ‘the structural limits to [their]
ethical striving’ (Rajkovi¢ 2017: 56) to exercise creative autonomy at work. What is
at stake here, as with the Ukrainian journalists, is the irreconcilable tension between
different orders of freedom: economic and ethical. As tightly as these are intertwined in
practice, they are often represented — by anthropologists and our interlocutors alike —
as opposed to each other in the way that the material is opposed to the ideal. Rajkovi¢
challenges this binary.

Fabio Mattioli’s analysis of the Global Financial Crisis’s reverberations in North
Macedonia (this volume) similarly points to the way some kinds of moral failure
are deeply embedded in political-economic relations that either compromise people’s
capacity to realize their ethical aspirations, or mean they face impossible, often equally
bad, moral options. I observed a similar situation at Hromadske TV. When a hiccup
in grant funding resulted in protracted wage arrears in autumn 2017, many less
affluent journalists felt they were compelled to choose between continuing to work at
Hromadske temporarily unpaid, but without censorship; or leaving for an organization
where they would get a secure, even superior, salary, but would be likely to encounter
dzhynsa and (self-)censorship. In this double bind, they were set up to fail either as
autonomous individuals able to provide for themselves and their families, or as ‘honest’
journalists. Even though they focused on the failure of others - those who, as it were,
made the wrong choice between money and freedom - these reformers understood
that moral failure was always a possibility for them, too. In our interviews, they often
emphasized the effort it took them to avoid such failure: their resistance to censorial
instructions at mainstream TV channels where some had worked; their career-changing
decisions to take up a job in an independent media; and the economic sacrifices that
such choices entailed.

Rajkovi¢ (2017) and Mattioli (this volume) describe postsocialist contexts in which
the experience of dependency is at the heart of moral failure. So it is in the case of

Journal of the Royal Anthropological Institute (N.S.) 29, 62-78
© 2023 The Authors. Journal of the Royal Anthropological Institute published by John Wiley & Sons Ltd
on behalf of Royal Anthropological Institute.

8518017 SUOUILLIOD BAIIER1D) 3|ealidde auy Aq peusenob ake ssolie YO ‘8N JO S3|n1 10} ARIqIT BUIIUQ AB]IA UO (SUOHIPUOD-PU-SWBIALI0Y A IMAIq Ul UO//SdNY) SUOIIPUED PUB SWB | 8L} 88s *[£202/20/22] Uo Ariqiauliuo A8|im ‘mobse|o JO AIseAIIN Ad Z0BET 'SS596-L9FT/TTTT OT/I0P/W00 A8 1M Aeid 1 pul|uo’ leJ//Sdny Wwoly papeojumoq ‘TS ‘€202 ‘SS96297T



FAILURE AND MORAL DISTINCTION 69

dzhynsa. One evening, over beers and smoked anchovies in Hromadske TV’s small
kitchen, a senior correspondent called Andrii told me about his job at a large news
agency in Kyiv in the late 2000s. At one point, he had to cover for a colleague responsible
for transportation industry news, who had just left for another job. Andrii realized
that the bulk of the transportation beat consisted in servicing his agency’s dzhynsa
contract with the Ukrainian state railway company. The company, he said, ‘was sending
up to fifteen press releases a day, and I had to make fifteen news articles out of
them’ He found the task of turning corporate press releases into complimentary news
articles about the company not only pointless but also ethically uncomfortable. Andrii
continued:

My editor probably understood that doing this really irked me, and started to apologize, saying: “You
understand, buddy, this is how it works, it’s like a bone in my throat too. He would walk around
swearing, saying that he had journalists working for him, not service boys (zdies’ zhurnalisty rabotaiut,
a ne malchiki na pobiegushkah).

Journalists — not service boys, but also not retail traders. In 2005, Volodymyr
Hranovs’kyi,® a political adviser freshly appointed to manage Inter TV, one of Ukraine’s
largest channels, penned an article meant to defend his channel from accusations of
dzhynsa in the news department. He wrote: ‘If one comes across an offer to buy [news
at Inter], they should know: in front of them is not a journalist, but an illicit travelling
salesman. [Dzhynsa] ultimately transform[s] the news into a bazaar stall and journalists
into retail traders of low-quality goods’ (Granovsky 2005).

Hranovs’kyi’s words gain an ironic quality in light of later allegations that in 2012 he
received US$2 million in cash from President Yanukovych’s political party for its PR on
Inter T'V. Irony aside, comments like his reveal what Ukrainian media professionals find
most reprehensible about dzhynsa. Offering or being forced or paid to follow someone
else’s bidding as a journalist demeans and belittles journalistic work. In a context where
selfless vocation to journalism is the most valued and prestigious form of media career
and ‘honest’ speech and writing are both a good journalist’s public obligation and, more
generally, a signal of one’s control over one’s expression, an engagement in dzhynsa
seems to signal something essential about one’s moral character.

In her ethnography of print media in the Russian city of Novgorod at the turn
of the millennium, Roudakova (2008; 2009; 2017) paints a vivid picture of the
alienation and humiliation of writing news at someone’s command. As I interpret it,
for Roudakova’s interlocutors, the moral problem at stake was not commodification
of their labour in the ‘market for electoral persuasion’ (2009: 419) per se, but the
way it made their work, and by implication them, into a vessel or instrument of their
patrons’ agency. My informants in Kyiv, whether or not they engaged in dzhynsa,
felt a keen sense of vocational attachment, belonging, and personal responsibility for
the product of their work, and were always aware that, as named authors of this
work, their careers — and often their sense of self-worth — were staked on its quality.
Different criteria of quality were in use in the profession: ‘honesty’ (i.e. objectivity
and truthfulness), creativity, reporting skill, writing, or filming quality. Regardless of
which one was emphasized in individual practice, and of disagreements about which
one was more important, journalists working for radically different outlets would
still understand each other’s claims to good work. For the reformists, independence
from external control, above all indexed by ‘honesty, mattered the most. Of course,
good professionalism required giving up some of the control over one’s work to

Journal of the Royal Anthropological Institute (N.S.) 29, 62-78
© 2023 The Authors. Journal of the Royal Anthropological Institute published by John Wiley & Sons
Ltd on behalf of Royal Anthropological Institute.

8518017 SUOUILLIOD BAIIER1D) 3|ealidde auy Aq peusenob ake ssolie YO ‘8N JO S3|n1 10} ARIqIT BUIIUQ AB]IA UO (SUOHIPUOD-PU-SWBIALI0Y A IMAIq Ul UO//SdNY) SUOIIPUED PUB SWB | 8L} 88s *[£202/20/22] Uo Ariqiauliuo A8|im ‘mobse|o JO AIseAIIN Ad Z0BET 'SS596-L9FT/TTTT OT/I0P/W00 A8 1M Aeid 1 pul|uo’ leJ//Sdny Wwoly papeojumoq ‘TS ‘€202 ‘SS96297T



70 TARAS FEDIRKO

editors, professional standards, or ethical codes (Bishara 2013). But by taking orders
on what to write and how from paying patrons, practitioners of dzhynsa seemingly
gave up control over the very ideas and words that ought to constitute the site of a
journalist’s authorial creative freedom. Regardless of whether engagement in dzhynsa
was a matter of free choice, as critics often argued, or a result of trying to make ends
meet, for outside observers it appeared as an immoral transaction: an exchange of
something intimate, pure, and incommensurable - one’s creative work, one’s principles
— for the universal, impersonal leveller of money; of something publicly important —
factual objectivity and impartiality in news — for personal gain. Occasionally, ‘cross-
subsidy’ occurred whereby dzhynsa in business news was used to sponsor quality
political reporting. However, the reformers would still see this transaction as qualified
failure.

Moral distinction

Such failure, and what it allegedly revealed about the character of those who fail, was
an important moral co-ordinate for many of my interlocutors in the media reform
movement. One of those opposing dzhynsa with particular zeal was Natalka. She had
a Master’s degree from the prestigious School of Journalism at the Ukrainian Catholic
University in Lviv, and began her career in ‘big journalism’ at Hromadske TV, where I
first met her. By the time of our interview, she had accepted an offer to join the reformed
Ukrainian Public Broadcasting Company. With her degree and experience, she could
have easily gone for a job at one of the oligarchically owned private broadcasters in Kyiv,
which offered superior salaries, technical support, and incomparably larger audiences.
But from what she said, I understood she did not regard this a legitimate option; nor
did she consider going freelance — the most precarious, badly paid form of reporting
career in Ukraine. At university, Natalka joked,

We've been brainwashed all right in this respect. [One of the first lectures] was about which channel
belongs to whom. And ... our teachers and the School’s management [said] that they are educating
us so that we create an absolutely new Ukrainian media space, [a media space] of new quality. Either
so that we do something of our own (shchos’ svoie), or go into independent projects, strengthening
them.

She said she finished her studies with a firm conviction that working ‘for a media
organization owned by an oligarch is wrong, adding that Ukraine’s media profession was
divided between ‘those who are ready to create real journalism, and those who work for
oligarchic channels’ Echoing Anton’s characterization of ‘real journalism’ in opposition
to dzhynsa, Natalka’s understanding of who counts as a proper professional comes into
relief against the foil of professional malpractice and failure. There was a ‘fundamental
difference; she explained, between media organizations like Hromadske TV, funded by
foreign donors, and mainstream commercial media, used by their oligarch owners ‘as a
personal instrument for increasing [their] social support. This ‘obvious’ difference was,
above all else, a moral one:

There exist no compromises for me when speaking about working for commercial television or some
such. Because I think that people with honest names who go to work there - their honest names
legitimate criminals [i.e. oligarchic media owners] ... To me this seems even worse than if some
outright bastards went to work there, you know. [The kind of people] who will carry out whatever
news tasks you give them, regardless of any values.

Journal of the Royal Anthropological Institute (N.S.) 29, 62-78
© 2023 The Authors. Journal of the Royal Anthropological Institute published by John Wiley & Sons Ltd
on behalf of Royal Anthropological Institute.

8518017 SUOUILLIOD BAIIER1D) 3|ealidde auy Aq peusenob ake ssolie YO ‘8N JO S3|n1 10} ARIqIT BUIIUQ AB]IA UO (SUOHIPUOD-PU-SWBIALI0Y A IMAIq Ul UO//SdNY) SUOIIPUED PUB SWB | 8L} 88s *[£202/20/22] Uo Ariqiauliuo A8|im ‘mobse|o JO AIseAIIN Ad Z0BET 'SS596-L9FT/TTTT OT/I0P/W00 A8 1M Aeid 1 pul|uo’ leJ//Sdny Wwoly papeojumoq ‘TS ‘€202 ‘SS96297T



FAILURE AND MORAL DISTINCTION 71

Stark and unrealistic, the distinction she made was familiar to me from conversations
with other Hromadske journalists. One way that they stated their opposition to
moral failure (and implicitly explained their own avoidance of it) was by emphasizing
the importance of pure commitment to values rather than material reward in their
careers. One of Natalka’s colleagues told me he worked at Hromadske ‘for the idea’
Another, a young videographer called Dasha, recalled her decision to look for a job at
Hromadske:

From the outset, I understood I couldn’t work for 141 or STB [major oligarch-owned channels]
because ... Damn it, at university we analysed their news, and when one channel is disparaging one
politician, and another shows some dodgy dzhynsa every X minutes, it was disgusting to even think
about it ... None of this was close to my heart. I wanted to work according to my conscience and so I
went to Hromadske.

Claims about conscience, as Tobias Kelly remarks, often convey a ‘particular sense
of liberal moral personhood’ (2018: 115) that resonates with an understanding of ethics
as ‘reflective freedom’ (Laidlaw 2014): ‘a self-conscious taking of a step back to evaluate
the implications and possibilities of particular practices’ (Kelly 2018: 116).  have argued
elsewhere (Fedirko 2021) that the ideals of professional journalism espoused by Kyiv’s
media reformers encode certain traits of liberal individualism. Natalka’s and Dasha’s
accounts above fit the same pattern. Instead, here I am interested in the way that their
reflexive ‘step back’ also implies a step away; their ethical claim about themselves is also
a claim to ethical difference from, indeed superiority to, others.

On one occasion in early 2018, I witnessed an argument at Hromadske’s newsroom
between Anton and Maria, a senior reporter and co-founder of the channel. The
argument is too complex to reproduce here, but its crux was whether or not Hromadske’s
competitor, ZIK (which at the time had not yet belonged to Kozak and Medvechuk),
was right to air a complimentary interview with a Yanukovych-era politician. Many
other journalists went as far as to say that it was counter-revolutionary and incorrect
to invite such speakers; right-wing protesters picketed ZIK’s office for a similar
reason. Maria, however, argued that, although the interview broke standards of good
journalism, Hromadske should publicly support ZIK and condemn those who thought
it permissible to tell the programme host whom to invite. Anton objected: for him,
the interview had nothing to do with ‘real journalism), and the interviewer was not
worthy of solidarity or protection. Exasperated, Maria said: ‘Do you understand,
this story is neither about ZIK, nor about [the journalist or her guest]. It’s about
all of us as a tsekh!” Tsekh, which roughly means ‘guild’ and comes with strong
communitarian connotations in Ukrainian, here designated the journalistic profession
as an autonomous community of practice bound by specific rules (which ZIK had
apparently broken), on the one hand, and sustained by corporate solidarity, on the other.
T agree that no one should tell the journalist what to do}, Anton replied. ‘But I do not
belong to the same tsekh as anyone from ZIK. There is no one tsekh, but many small
ones. We simply do different things!’

The accounts above reveal the relational character of ascriptions of failure and
reflections on virtue (Alexander, introduction to this volume). Understanding ethics as
inherently evaluative, Michael Lambek places ethical judgement at the core of subjects’
attempts to live virtuously. People’s attention to virtue, he argues, necessarily includes
attention to vice: ‘[T]o assess the ethical value of particular acts is not necessarily
to judge them positively’ (Lambek 2015: 232). Moreover, routine ethical judgements

Journal of the Royal Anthropological Institute (N.S.) 29, 62-78
© 2023 The Authors. Journal of the Royal Anthropological Institute published by John Wiley & Sons
Ltd on behalf of Royal Anthropological Institute.

8518017 SUOUILLIOD BAIIER1D) 3|ealidde auy Aq peusenob ake ssolie YO ‘8N JO S3|n1 10} ARIqIT BUIIUQ AB]IA UO (SUOHIPUOD-PU-SWBIALI0Y A IMAIq Ul UO//SdNY) SUOIIPUED PUB SWB | 8L} 88s *[£202/20/22] Uo Ariqiauliuo A8|im ‘mobse|o JO AIseAIIN Ad Z0BET 'SS596-L9FT/TTTT OT/I0P/W00 A8 1M Aeid 1 pul|uo’ leJ//Sdny Wwoly papeojumoq ‘TS ‘€202 ‘SS96297T



72 TARAS FEDIRKO

contain a seed of ethical comparison, which can grow into competitive, distinctive
claims to superior virtue: ‘[I]nsofar as values are relative, they enable and may even
entail competition or a sense of mutual evaluation among people who embrace them’
(Lambek 2015: 234). Thus, Dasha’s claim to living virtuously as a journalist does not
only imply avoiding a life of vice, the objective correlative of virtue. Rather, it also
implies that others — socially proximate and involved in uncannily similar work - fail
to work in a virtuous way similar to hers; this implication is the very basis of her claim’s
moral force.

The ethnography also demonstrates how Ukrainian media reformers used such
claims to ethical difference to organize relations with others, whether by narrating
their careers as out of principle opposed to the mainstream, or by drawing symbolic
boundaries by denying professional solidarity. I use the term ‘moral distinction’” to
designate how such claims to moral superiority become indexed to boundaries between
groups. The notion of distinction evokes the eponymous work of Pierre Bourdieu
(1984 [1979]), and specifically his insight that aesthetic taste, political opinion, signs
of wealth, and moral judgement can all mark potent symbolic boundaries. If ethical
life is inherently evaluative, and sometimes agonistic or antagonistic, it is so in a
particular way in a social context where doing good journalistic work means being
constantly aware of what other practitioners are doing. Professions, such as Kyiv’s
journalistic community, create social conditions under which competitive distinction
becomes the main form of orientation to, and evaluation of, fellow professionals.
Members of a profession share their claim to competence over specific areas of
social life, and are orientated to shared norms and stakes, or at least are united
in their contestation of what these should be (Abbott 1988; Martin 2003). In such
contexts, members typically struggle over belonging and prestige, as, for instance,
does Anton, who insists on not belonging to the same ftsekh as the employees of
ZIK, drawing a moral boundary between a small minority of ‘real journalists’ and the
majority — those who fail morally to act upon their professional failures (cf. Lamont
1992). Because professional norms are often organized as morality systems (Keane
2016), professional failure can become the focal point of ‘moralized” struggles for
distinction.

At the outset of their movement, the media reformers coalesced around several
NGOs specializing in journalism training and media criticism. These organizations
were central to establishing Ukraine’s first independent media trade union and
broadcasters” association, as well as a professional ethics commission. They and their
leadership took active part in both the 2004 and 2013-14 revolutions. However,
despite training thousands of journalists, and gradually gathering supporters from
among prominent journalists working for mainstream media, the movement failed to
revolutionize the profession by making its vision of proper journalism the dominant
one. The tide turned for the movement after the 2013-14 revolution, when a
combination of their alliance with the post-revolution government, support of G7
and EU diplomats, and rapidly increasing Western funding for liberalization and
democratization in Ukraine enabled the reformers to establish several new media
organizations. This made it possible for reformers and young entrants to the profession,
such as Dasha and Natalka, to build careers relatively disentangled from the country’s
immoral marketplace of ideas.

Many reformers recognized that their moral purity and autonomy from the
profession’s mainstream were precariously staked on their subordination to the

Journal of the Royal Anthropological Institute (N.S.) 29, 62-78
© 2023 The Authors. Journal of the Royal Anthropological Institute published by John Wiley & Sons Ltd
on behalf of Royal Anthropological Institute.

8518017 SUOUILLIOD BAIIER1D) 3|ealidde auy Aq peusenob ake ssolie YO ‘8N JO S3|n1 10} ARIqIT BUIIUQ AB]IA UO (SUOHIPUOD-PU-SWBIALI0Y A IMAIq Ul UO//SdNY) SUOIIPUED PUB SWB | 8L} 88s *[£202/20/22] Uo Ariqiauliuo A8|im ‘mobse|o JO AIseAIIN Ad Z0BET 'SS596-L9FT/TTTT OT/I0P/W00 A8 1M Aeid 1 pul|uo’ leJ//Sdny Wwoly papeojumoq ‘TS ‘€202 ‘SS96297T



FAILURE AND MORAL DISTINCTION 73

impersonal structures of geopolitical power manifested in democracy promotion grants
to Ukraine. Those whom they criticized as failing in turn mocked the reformers for
their ‘grant eating) suggesting that their claims to moral superiority were dubious, even
hypocritical, given their reliance on foreign funders. Yet, because media grants rarely if
ever dictated the content of reporting in the way that oligarchic censorship and dzhynsa
did, reformers remained relatively impervious to such criticism. Other kinds of critique
of nezalezhni media - as less professional, less conventionally successful, less capable of
taking good care of their staff - cut deeper.

Moral difference and the media economy

The beginning of my fieldwork at Hromadske TV coincided with preparations for
the new broadcasting season. One of the new programmes would be a nightly live
current affairs programme, a mix between a news programme and a panel talk show.
The programme, called NyniVzhe (roughly, ‘Here and Now’), deliberately echoed in
its format the style of Hromadske’s early programmes during the 2013-14 revolution:
recordings of early broadcasts feature Skype calls with lay viewers alongside studio
discussions with guests and lengthy live streams from the site of protests in Kyiv’s
Maidan Square. The deliberate immediacy and informality of Hromadske’s broadcasts
helped establish audience trust by signalling their authenticity and freedom from
censorship, and by laying bare the typically invisible organization of news production.
The spontaneity of Hromadske’s early programmes made for a refreshing contrast
with the scripted, sleekly produced quality of evening current affairs programmes on
mainstream TV channels.

Hromadske’s new programme aspired to a similar kind of authentic immediacy,
this time produced to a higher technical and aesthetic standard that could allow it
to compete with commercial rivals. But the launch of NyniVzhe was less smooth than
expected. The production team opted to run the programme in a test mode for a month,
cutting all experimental features such as direct communication with audiences, and
bringing the programme closer to what their mainstream competitors were doing. After
one of the first broadcasts, Ivan, a prominent co-founder of the channel, complained
to the show’s producers in an all-staff Telegram chat: “Why on earth are you branding
the programme “LIVE”? Live differs from a recording only in its interactive set-up —
the possibility for the audience to intervene into the broadcast’. A counter on YouTube,
where the show was aired, displayed the size of the live audience on the platform. Ivan
was indignant: “Twenty viewers! Why are you saying it’s Live? This is erasing us, all our
efforts. If this [type of programming] is not effective, why repeat it week after week?
Classic television is not our path!” Maria replied: ‘Ivan, I have similar worries - it hurts
me, I panic, to think about [us doing] classic TV’ Maria reassured Ivan that ‘experiments
and freedom will return once we’ve practised a littlé’

This exchange reveals that claims to distinction, present in individual journalists’
stories of their careers, were also manifest in their attempts to shape Hromadske TV’s
organization and products. As I mentioned earlier, the channels’ founders explicitly
saw Hromadske as a response to the failures of the mainstream media to serve the
public interest. The channel’s founding documents prohibited political advertising
and financial support from ‘politically exposed” people to avoid the kinds of direct
exchange considered the root of mainstream journalists’ moral failure. This emphasis
on independence bled into newsroom dynamics, too. Journalists and videographers
who worked at the channel in its early months have fond memories of the radical,

Journal of the Royal Anthropological Institute (N.S.) 29, 62-78
© 2023 The Authors. Journal of the Royal Anthropological Institute published by John Wiley & Sons
Ltd on behalf of Royal Anthropological Institute.

8518017 SUOUILLIOD BAIIER1D) 3|ealidde auy Aq peusenob ake ssolie YO ‘8N JO S3|n1 10} ARIqIT BUIIUQ AB]IA UO (SUOHIPUOD-PU-SWBIALI0Y A IMAIq Ul UO//SdNY) SUOIIPUED PUB SWB | 8L} 88s *[£202/20/22] Uo Ariqiauliuo A8|im ‘mobse|o JO AIseAIIN Ad Z0BET 'SS596-L9FT/TTTT OT/I0P/W00 A8 1M Aeid 1 pul|uo’ leJ//Sdny Wwoly papeojumoq ‘TS ‘€202 ‘SS96297T



74 TARAS FEDIRKO

creative freedom they enjoyed in the absence of the position of chief editor, with few
editorial guidelines, and a co-op-like work atmosphere. Although by 2017 Hromadske
had grown to more than 100 employees and developed a hierarchical structure
with a corresponding division of labour, newsroom discussions remained relatively
egalitarian and often led staff to openly challenge channel managers about their
decisions.

Hromadske staff understood that their claims to superior quality of reporting, which
underpinned their claims to moral distinction in the profession, could be easily turned
back on them. To channel such critique, an editorial council consisting of journalists
and mid-level editors regularly deliberated on items reported as lacking by readers
or fellow staffers. Unlike most commercial outlets, the channel issued corrections
and public apologies; reporters were ordered to rectify mistakes or suspended if
they breached rules repeatedly. Presenting reporting failures as isolated professional
accidents, staff sometimes said that Hromadske’s ability to reflect on and correct
professional failures positively distinguished them from mainstream channels that
paid no heed to corrections even when accused of deliberately publishing slanderous
reports.

At the time of my fieldwork in 2017-18, Hromadske TV’s management ran the
channel on a yearly budget of about £1.65 million - significantly lower than that of their
immediate competitors, ZIK, NewsOne, and 112. A combination of core and project
grants from a dozen foreign donors, the channel’s budget was spread thinly, forcing
Hromadske employees to work overtime, for lower pay and without the contractual
benefits offered by commercial media, sometimes spending their own money to do
the kind of reporting they wanted. Most staff accepted such relative privations as the
price of journalistic freedom, but there were others to whom Hromadske’s low-key,
low-tech, improvisational approach to broadcasting suggested a lack of professionalism.
One day, I struck up a conversation with a technician who had joined the channel
after his previous employer, a company producing one of Ukraine’s most-watched
political talk shows, closed under government pressure. Accustomed to the resources
of commercial TV, he had little else but scorn for Hromadske. ‘What you see here’, he
said about the channel, ‘is amateur student activity (studencheskaia samodeiatelnost’)
not real television. Others, including some BBC staffers on skills training missions to
Hromadske, remarked that many of its programmes would have been more suitable
for radio than television: they had strong reporting content, but were badly done from
the point of view of the moving image. This impression of a lack of professionalism
was often strengthened by the channel's poor ‘material base’ from a chronic lack
of chairs in the newsroom (leaving for a smoking break, one was never sure one
would have something to sit on after coming back); to a frequent lack of dedicated
transport for reporting crews, which set them back in the fast-paced competition for
news; to the fact that camera operators used digital photo rather than professional
video cameras; and, finally, to the fact that many stages of programme production
relied on a Google Documents suite rather than specialized TV workflow management
software.

Similarly to reflexive performances of corrigibility to their audiences, donors, and
other journalists, the informal, improvisational way in which Hromadske TV worked
suggested an ongoing experiment: a modern liberal exercise in constant improvement
(Alexander, introduction to this volume). As Catherine Alexander (this volume) and
Charlotte Bruckermann (this volume) argue for their ethnographic contexts, the

Journal of the Royal Anthropological Institute (N.S.) 29, 62-78
© 2023 The Authors. Journal of the Royal Anthropological Institute published by John Wiley & Sons Ltd
on behalf of Royal Anthropological Institute.

8518017 SUOUILLIOD BAIIER1D) 3|ealidde auy Aq peusenob ake ssolie YO ‘8N JO S3|n1 10} ARIqIT BUIIUQ AB]IA UO (SUOHIPUOD-PU-SWBIALI0Y A IMAIq Ul UO//SdNY) SUOIIPUED PUB SWB | 8L} 88s *[£202/20/22] Uo Ariqiauliuo A8|im ‘mobse|o JO AIseAIIN Ad Z0BET 'SS596-L9FT/TTTT OT/I0P/W00 A8 1M Aeid 1 pul|uo’ leJ//Sdny Wwoly papeojumoq ‘TS ‘€202 ‘SS96297T



FAILURE AND MORAL DISTINCTION 75

designation of projects as ‘experimental’ can stave oft the verdict of failure, which
becomes transformed into improvement and learning, or pushes it indefinitely into the
future. Likewise, for the most loyal staffers, the technical glitches at Hromadske spoke
not of failure but of an unfolding project whose potential had not yet been fully realized.

Despite their reflexive self-critique of professional failures, or their re-framing
as open-ended experimentation, few among Hromadske’s staff could ignore the
fact that in the world of Ukrainian television, their channel was the poor
relation. In 2017-18, Hromadske’s TV broadcast ratings were on average far below
1 per cent - significantly lower than the 2-4 per cent claimed by 112, ZIK, and
NewsOne. Most of Hromadske’s competitors were awash with owners’ subsidies that
allowed them to produce programmes to much higher aesthetic - although often not
journalistic — standards, which directly translated into higher audience ratings. Reliant
on foreign grants, which were sufficient for maintaining the channel’s operation but not
much more, Hromadske lagged behind unless they could turn their distinctive qualities,
such as authenticity and objectivity in political reporting, to their advantage. But the
attraction of being interviewed by an ‘honest’ news channel was limited to public figures
already sympathetic to the liberal reformist project.

These material constraints limited exactly how Hromadske journalists could
challenge their competitors, elevating the significance of products such as documentary
films and reportage that were Hromadske’s strength, on the one hand, and claims to
moral distinction, on the other. Unable to significantly increase the size of their TV
audience or provide better equipment and infrastructure for reporters, Hromadske staft
were often left reiterating to their audiences and each other that their journalism was
more truthful, impartial, and independent - ‘fundamentally different; as Natalka put it,
in its ethical qualities. As one senior editor told me, in job interviews with potential new
recruits she always told them that even if Hromadske could not pay them a higher salary
than many competitors, it ‘offered freedom. Thus, the harsh realities of competition for
audiences and staft gave a further competitive edge to liberal reformers’ pursuit of moral
distinction.

Explaining moral agonism
Beginning with liberal journalists’ judgement of moral failure, and tracing its generative
effects, I have suggested that political conflict, tensions of economic domination, and
symbolic violence are central to Kyiv media reformers’ ethical life (Wright 2018: 145-
9) and can help us explain the particular forms it took in post-Maidan, pre-invasion
Ukraine. My goal has not been to advance a cynical argument that the journalists’
pursuit of virtue in opposition to failure is ‘really’ about gaining power or status. To
do so would have been to fail my interlocutors and deny them the proper care of
ethnography (see Alexander, introduction to this volume). Such claims to superior
virtue are sincere and meaningful in themselves. Keyed to journalists’ strongly held
visions of good professionalism and self-worth, they are ‘enmeshed with but ultimately
not reducible to pragmatic concerns or identity politics’ (Selka 2010: 292). At the same
time, these claims remind us that people often pursue what they see as a good life not
only in relation to but also in opposition to or in conflict with others (Kelly 2018; Wright
2018).

In social orders, such as religions or modern professions, that have collective
standards of worth, practitioners are often orientated to each other through competitive
differentiation. Anthropologists suggest that cohabitation of two religious communities

Journal of the Royal Anthropological Institute (N.S.) 29, 62-78
© 2023 The Authors. Journal of the Royal Anthropological Institute published by John Wiley & Sons
Ltd on behalf of Royal Anthropological Institute.

8518017 SUOUILLIOD BAIIER1D) 3|ealidde auy Aq peusenob ake ssolie YO ‘8N JO S3|n1 10} ARIqIT BUIIUQ AB]IA UO (SUOHIPUOD-PU-SWBIALI0Y A IMAIq Ul UO//SdNY) SUOIIPUED PUB SWB | 8L} 88s *[£202/20/22] Uo Ariqiauliuo A8|im ‘mobse|o JO AIseAIIN Ad Z0BET 'SS596-L9FT/TTTT OT/I0P/W00 A8 1M Aeid 1 pul|uo’ leJ//Sdny Wwoly papeojumoq ‘TS ‘€202 ‘SS96297T



76 TARAS FEDIRKO

(Singh 2011) or competition of two religions for followers from the same group (Selka
2010) produce agonistic dynamics in which difference can be expressed in moral
terms. But if morality’s salience as a dimension of distinction is not surprising in
religious contexts, its prevalence over competence, commercial success, or prestige in
professions is less obvious. In Ukrainian journalism, several factors combined to elevate
morality and ethical purity over other kinds of valorized difference that reformers
could claim. First, nezalezhni media operated in a highly agonistic media market with
conflicting standards of success. Independent journalists’ news might have been more
objective, but their adversaries” access to superior resources secured them much greater
audiences. Insisting on their difference from the mainstream was one way for these
journalists not to be judged by the yardstick that favoured their competitors. This
explains the tenacity of their claims to distinction. Second, the system of ideas about
good journalism that underpinned media reformers’ project had a clear moral valence
thanks to its origin in journalists’ opposition to Ukraine’s corrupt marketplace of ideas,
and its association with the project of Europeanization. Ukrainian media liberalism’s
tangled history explains why distinction could be moral in character, rather than, say,
purely ideological. But this is not yet enough: similarly to other journalists with whom
they competed for audiences and prestige, the reformists could build their claims to
distinction on various sources of professional worth. We have to explain why moral
distinction gained such prominence over other idioms of difference. Finally, then,
careers within which the reformers could credibly claim the moral high ground and
ethical purity from corruption had been made increasingly possible by expanding
Western funding after the 2013-14 revolution. Foreign grants enabled the realization
of the reformers’ moral ideal of independence but could not support the spending
necessary to successfully compete for mass audience, talent, or ad revenues against
major broadcasters. In Ukraine’s oligarch-dominated media market, the reformers were
relatively disempowered, even if congruent with their moral vision of professionalism
and symbolically validated through their international recognition. Their conflicted
position made moral distinction through virtuous opposition to mainstream failures a
relatively more accessible, meaningful, and credible form of professional differentiation
compared to other sources of professional worth.

It seems that the main outcome of these claims was group solidarity among the
reformers themselves. The ‘dark’ side of this solidarity is moral separatism manifested,
for instance, in the reformers’ near-unanimous support of state sanctions against 112,
NewsOne, and ZIK. In the eight years between the start of the war in Donbas and the
full-scale Russian invasion of Ukraine, moral rifts that emerged among journalists I
studied became mobilized in new conflicts and realigned with other divisions, such as
the pro-Ukrainian/pro-Russian divide that became iconic of the wartime securitization
and polarization of Ukraine’s public sphere after 2014. Eventually, moral tensions
germinated into open conflict over who was a ‘real’ journalist, whose speech and
rights should be protected, and to whom professional solidarity should be denied or
extended.

Acknowledgements

I thank Catherine Alexander, Charlotte Bruckermann, Matei Candea, Paolo Heywood,
Matthew Porges, Madeleine Reeves, Farhan Samanani, Leyla Sayfutdinova, Serhii
Solod’ko, Hans Steinmiiller, Diana Vonnak, and Fiona Wright, as well as the JRAI
reviewers and assessor Simon Coleman, and audiences at Durham and St Andrews,

Journal of the Royal Anthropological Institute (N.S.) 29, 62-78
© 2023 The Authors. Journal of the Royal Anthropological Institute published by John Wiley & Sons Ltd
on behalf of Royal Anthropological Institute.

8518017 SUOUILLIOD BAIIER1D) 3|ealidde auy Aq peusenob ake ssolie YO ‘8N JO S3|n1 10} ARIqIT BUIIUQ AB]IA UO (SUOHIPUOD-PU-SWBIALI0Y A IMAIq Ul UO//SdNY) SUOIIPUED PUB SWB | 8L} 88s *[£202/20/22] Uo Ariqiauliuo A8|im ‘mobse|o JO AIseAIIN Ad Z0BET 'SS596-L9FT/TTTT OT/I0P/W00 A8 1M Aeid 1 pul|uo’ leJ//Sdny Wwoly papeojumoq ‘TS ‘€202 ‘SS96297T



FAILURE AND MORAL DISTINCTION

for their feedback on this essay. The research and writing up were made possible by
generous funding of the British Academy (grant no. PF20\100094) and Matei Candea’s
Risking Speech project (European Research Council grant no. 683033).

European Research Council

Extablizhed by the European Commission

NOTES

' Tuse my interlocutors’ term ‘independent journalism’ for news journalism not directly controlled by the
state, owners, or dzhynsa clients.

* I have retained names of all organizations but changed those of individuals unless noted otherwise.
Calling this essay’s main protagonists ‘Hromadske’ rather than ‘Hromads’ke’ as required by the convention, I
follow their preferred title in English.

3 Natalia Roudakova writes about Russia, but in Ukraine the dynamic was similar.

4 Cf. Abbott (1988: 225-6) and Lebovic (2016: 88-93) on struggles over news journalism’s distinction from
commercial advertising in the interwar United States.

> Her real name.

6 His real name. Note that the Ukrainian surname Hranovs’kyi is transliterated as ‘Granovsky” in Russian.
The article cited below came out in Russian, hence the variation in the reference.

REFERENCES

ABBOTT, A. 1988. The system of professions: an essay on the division of expert labour. Chicago: University Press.

BISHARA, A. 2013. Back stories: US news production and Palestinian politics. Stanford: University Press.

BouRDIEU, P. 1984 [1979]. Distinction: a social critique of the judgment of taste (trans. R. Nice). London:
Routledge.

DAuCE, E 2018. Dzhinsa. In The global encyclopedia of informality, vol. 2 (ed.) A. Ledeneva, 284-7. London:
UCL Press.

FAINBERG, D. 2020. Cold War correspondents: Soviet and American reporters on the ideological frontlines.
Baltimore, Md.: Johns Hopkins University Press.

FEDIRKO, T. 2021. Liberalism in fragments: oligarchy and the liberal subject in Ukrainian news journalism.
Social Anthropology 29, 471-89.

GRANOVSKY, V. 2005. Nikto na kanale ‘Inter’ ne daval ukazaniy po prodazhe novostey. Detector Media,
25 November (available online: https://detector.media/community/article/877/2005-11-25-vladymyr-
granovskyy-nykto-na-kanale-ynter-ne-daval-ukazanyy- po-prodazhe-novostey/, accessed 13 January
2023).

HALLIN, D. & P. MANCINI 2004. Comparing media systems: three models of media and politics. Cambridge:
University Press.

KEANE, W. 2016. Ethical life: its natural and social histories. Princeton: University Press.

KeLry, T. 2018. Beyond ethics: conscience, pacifism, and the political in wartime Britain. Hau: Journal of
Ethnographic Theory, 8, 114-28.

Kortsova, O. 2006. News media and power in Russia. London: Routledge.

LAIDLAW, J. 2014. The subject of virtue: an anthropology of ethics and freedom. Cambridge: University Press.
2018. Fault lines in the anthropology of ethics. In Moral engines: exploring the ethical drives in human
life (eds) C. Mattingly, R. Dyring, M. Louw & T. Schwarz Wentzer, 174-93. New York: Berghahn Books.
LAMBEK, M. 2015. Value and virtue. In The ethical condition: essays on action, person and value, 214-41.

Chicago: University Press.

LAMONT, M. 1992. Money, morals, and manners: the culture of the French and the American upper-middle
class. Chicago: University Press.

LEBOVIG, S. 2016. Free speech and unfree news: the paradox of press freedom in America. Cambridge, Mass.:
Harvard University Press.

LEDENEVA, A. 2006. How Russia really works: the informal practices that shaped post-Soviet politics and
business. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press.

Journal of the Royal Anthropological Institute (N.S.) 29, 62-78
© 2023 The Authors. Journal of the Royal Anthropological Institute published by John Wiley & Sons
Ltd on behalf of Royal Anthropological Institute.

8518017 SUOUILLIOD BAIIER1D) 3|ealidde auy Aq peusenob ake ssolie YO ‘8N JO S3|n1 10} ARIqIT BUIIUQ AB]IA UO (SUOHIPUOD-PU-SWBIALI0Y A IMAIq Ul UO//SdNY) SUOIIPUED PUB SWB | 8L} 88s *[£202/20/22] Uo Ariqiauliuo A8|im ‘mobse|o JO AIseAIIN Ad Z0BET 'SS596-L9FT/TTTT OT/I0P/W00 A8 1M Aeid 1 pul|uo’ leJ//Sdny Wwoly papeojumoq ‘TS ‘€202 ‘SS96297T


https://detector.media/community/article/877/2005-11-25-vladymyr-granovskyy-nykto-na-kanale-ynter-ne-daval-ukazanyy-po-prodazhe-novostey/
https://detector.media/community/article/877/2005-11-25-vladymyr-granovskyy-nykto-na-kanale-ynter-ne-daval-ukazanyy-po-prodazhe-novostey/

78 TARAS FEDIRKO

LEMPERT, M. 2013. No ordinary ethics. Anthropological Theory 13, 370-93.

MARTIN, J.L. 2003. What is field theory? American Journal of Sociology 109, 1-49.

MATUSZAK, S. 2012. The oligarchic democracy: the influence of business groups on Ukrainian politics. Warsaw:
Osrodek Studiéw Wschodnich im. Marka Karpia.

RAJKOVIC, 1. 2017. For an anthropology of the demoralized: state pay, mock-labour, and unfreedom in a
Serbian firm. Journal of the Royal Anthropological Institute (N.S.) 24, 47-70.

ROBBINS, J. 2004. Becoming sinners: Christianity and moral torment in a Papua New Guinea society. Berkeley:
University of California Press.

Roupakova, N. 2008. Media—political clientelism: lessons from anthropology. Media, Culture ¢ Society 30,
41-59.

2009. Journalism as ‘prostitution’: understanding Russia’s reactions to Anna Politkovskaya’s murder.

Political Communication 26, 412-29.

2017. Losing Pravda: ethics and the press in post-truth Russia. Cambridge: University Press.

SCHIELKE, S. 2009. Ambivalent commitments: troubles of morality, religiosity and aspiration among young
Egyptians. Journal of Religion in Africa 39, 158-85.

SELKA, S. 2010. Morality in the religious marketplace: evangelical Christianity, Candomblé, and the struggle
for moral distinction in Brazil. American Ethnologist 37, 291-307.

SINGH, B. 2011. Agonistic intimacy and moral aspiration in popular Hinduism: a study in the political
theology of the neighbor. American Ethnologist 38, 430-50.

SKIBITS'KA, Y. 2020. Podvodia itogi spora. Vsrataya zhurnalistika (Telegram channel), 25 December (available
online: https://t.me/vsrataya_zhurnalistika/535, accessed 13 January 2023).

TESSMAN, L. 2015. Moral failure: on the impossible demands of morality. Oxford: University Press.

Worrg, T. 2005. Governing socialist journalism: the press and the socialist person after Stalin. Bloomington:
Indiana University Press.

WRIGHT, F. 2018. The Israeli radical left: an ethics of complicity. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

Echec et distinction morale dans un lieu d’échange d’idées ukrainien

Résumé

Le présent essai examine les effets normatifs de I'invocation de la faillite morale dans un mouvement libéral
ukrainien pour la réforme des médias, dans la période post-Maidan et jusqu’a I'invasion de I'Ukraine.
Les réformateurs voulaient réorganiser le journalisme d’information autour des idéaux dautonomie,
dobjectivité équilibrée, d’impartialité et de corrigibilité, sur lesquels ils pensaient que les médias
occidentaux étaient fondés. Ils décriaient I'absence de ces principes dans les médias ukrainiens, mettant
en lumiére la faillite morale de journalistes financés par des oligarques en échange d’une représentation
flatteuse. En retour, ceux dont ces réformateurs essayaient de se démarquer se gaussaient de leur « appétit
de subventions » et de leur dépendance des fonds occidentaux pour la promotion de la démocratie. Cet
affrontement mettait face a face la réussite matérielle, d’'un coté, et de I'autre I'aspiration a la probité morale
et professionnelle. Développant I'idée de distinction morale proposée par Selka, 'auteur avance que, bien
que les réformateurs aient été sinceres dans leur recherche d’une différence vertueuse, leur vulnérabilité
structurelle vis-a-vis des grands médias a aussi contribué a mettre en lumiére le réle de la moralité comme
base d’une différenciation agonique.

Journal of the Royal Anthropological Institute (N.S.) 29, 62-78
© 2023 The Authors. Journal of the Royal Anthropological Institute published by John Wiley & Sons Ltd
on behalf of Royal Anthropological Institute.

8518017 SUOUILLIOD BAIIER1D) 3|ealidde auy Aq peusenob ake ssolie YO ‘8N JO S3|n1 10} ARIqIT BUIIUQ AB]IA UO (SUOHIPUOD-PU-SWBIALI0Y A IMAIq Ul UO//SdNY) SUOIIPUED PUB SWB | 8L} 88s *[£202/20/22] Uo Ariqiauliuo A8|im ‘mobse|o JO AIseAIIN Ad Z0BET 'SS596-L9FT/TTTT OT/I0P/W00 A8 1M Aeid 1 pul|uo’ leJ//Sdny Wwoly papeojumoq ‘TS ‘€202 ‘SS96297T


https://t.me/vsrataya_zhurnalistika/535

