
Enlighten – Research publications by members of the University of Glasgow 

http://eprints.gla.ac.uk 

 

 

 

 

 

 

 

Szostek, J.  (2017) News consumption and anti-Western narratives in 

Russia: a case study of university students. Europe-Asia Studies, 69(2), 

pp. 284-302. 

 

 

 
 

This is the author accepted manuscript.  

 

There may be differences between this version and the published 

version. You are advised to consult the publishers’ version if you wish 

to cite from it. 

 

The published version is available: 

 doi: https://doi.org/10.1080/09668136.2016.1274019 

 
  
 

 

 

 

 

 

http://eprints.gla.ac.uk/168772/  

 

 

 

 

 

 
Deposited on: 13 September 2018 

 
 

http://eprints.gla.ac.uk/view/author/45328.html
http://eprints.gla.ac.uk/view/journal_volume/Europe-Asia_Studies.html
https://doi.org/10.1080/09668136.2016.1274019
http://eprints.gla.ac.uk/168772/


This is the final pre-publication version of a manuscript to be published in Europe-Asia Studies in 

2017. Please cite the published version. 

News consumption and anti-Western narratives in Russia: 

A case study of university students 

Dr Joanna Szostek 

Marie Skłodowska-Curie Research Fellow 

Royal Holloway, University of London 

 

ABSTRACT This article investigates the relationship between habits of news consumption and 

geographical imaginations in Russia. It uses results from a survey of students at a Moscow 

university to demonstrate an association between the news sources used by respondents and their 

acceptance of the Russian authorities’ narrative about the West. Students who used at least one 

state-aligned news source were inclined to express greater agreement with the official (negative) 

narrative about the West than students who did not use any state-aligned news sources. However, 

some of the Russian authorities’ anti-Western claims resonated strongly even among the non-users 

of state-aligned sources. 

 

ACKNOWLEDGEMENTS: I am extremely grateful to Jason Dittmer, Richard Mole, Peter 

Duncan, Allan Sikk, Paul Chaisty, Kanishka Bhattacharya and participants in the 2015 ‘Popular 

Geopolitics’ workshop at UCL-SSEES who shared their thoughts and comments on earlier drafts 

of this manuscript. I would also like to thank the Andrew W. Mellon Foundation and CEELBAS 

(Centre for East European Language Based Area Studies) for the funding which made the research 

possible; Florian Toepfl for some invaluable practical help; and everyone at the Higher School of 

Economics in Moscow (teachers and students alike) for their assistance and cooperation at the data 

collection stage.  



2 

 

The crisis in Ukraine that began in 2013 has sparked a great deal of interest in the narratives relayed by the 

Russian news media. Russia’s political leaders publicly interpreted the ‘Euromaidan’ protests and subsequent 

ousting of Viktor Yanukovych from the Ukrainian presidency through a lens of unconscionable Western 

interference: the West, led by the USA, had rashly backed a ‘right-wing coup’ in Kyiv with the aim of 

weakening Russia and preserving its own global predominance. News media controlled by or loyal to the 

Russian political leadership have reproduced, developed and amplified intensely negative narratives about the 

West and Ukraine’s post-Yanukovych government, while hailing the resistance of militias fighting for the self-

proclaimed people’s republics of Luhansk and Donetsk. The Russian media have caused consternation 

internationally because of the presumed impact of their narratives on various audiences. Media manipulation has 

been discussed as an essential element of Russia’s ‘hybrid war’ against Ukraine (Wilson 2014, p. 192) and 

blamed for stoking separatism and instability. Some commentators have warned that the Russian media are 

managing to ‘sow confusion’ and ‘proliferate falsehoods’ in a way that also risks weakening global resolve to 

take action against Moscow’s behaviour (Pomerantsev & Weiss 2014). 

Yet the audience which matters most of all to the Kremlin is in fact the domestic one. Russia’s latest military 

doctrine identifies ‘information influence on the population’ among the ‘main internal military dangers’ 

threatening the country. The doctrine warns that such influence, of unspecified origins, could undermine the 

‘historical, spiritual and patriotic traditions of defending the fatherland’ among young people in particular.1 

Effective state control over the domestic circulation of narratives is thus explicitly recognised as a vital issue of 

national security. Underlying the Kremlin’s concern in this area is rising internet access, which was estimated to 

extend to almost 60 per cent of the Russian population by the start of 2015.2 In contrast to previous eras, a 

majority of Russians are no longer obliged to rely on state television for news, as the internet puts a vast number 

of alternative options at their disposal (this is true even for Russians who lack foreign language skills, given the 

extent and diversity of Runet). Individuals are able to extend or restrict their ‘media repertoires’ (Hasebrink & 

Domeyer 2012; Hasebrink & Popp 2006) and the range of geopolitical narratives to which they are exposed. 

Therefore, rather than focusing exclusively on the agency of the Russian state and its repressive treatment of the 

                                                           
1 Voennaya doktrina Rossiiskoi Federatsii, 2014, available at: www.rg.ru/2014/12/30/doktrina-dok.html, last 

accessed 21 August 2015. 

2 Russia internet users, 2015, available at: www.internetlivestats.com/internet-users/russia, last accessed 21 

August 2015. 

http://www.rg.ru/2014/12/30/doktrina-dok.html
http://www.internetlivestats.com/internet-users/russia


3 

 

media, the agency of individual Russian citizens and variation in how they follow the news must also be 

acknowledged – and studied for any implications regarding how they view the world. 

The present article brings a focus on individual agency and variation in the use of different news sources to the 

study of popular geopolitics. Popular geopolitics is a subfield of critical geopolitics (within political geography) 

that deals with the discursive constitution and partition of global space in everyday life, particularly among non-

elites (Dittmer & Dodds 2013). For over 20 years, scholars have worked under the banner of popular geopolitics 

to show how particular understandings of regional and global politics are mobilised among the public through 

newspapers, magazines, films, cartoons and other artefacts of popular culture. Initial efforts were concentrated 

on the analysis of geographical representations in texts and images, but the past decade has seen increased 

emphasis placed on audiences and the way individuals ascribe meaning to texts and images in the process of 

media consumption (Dittmer & Dodds 2008). The literature acknowledges the agency of audiences with respect 

to the way readers and viewers can generate their own divergent meanings from the media they consume. 

However, it neglects to discuss people’s agency in ‘becoming’ the audience for particular media products in the 

first place. Moreover, empirical research on reception within popular geopolitics has so far approached 

audiences as discrete groups pertaining to particular films or other cultural artefacts (Dodds 2006; Dittmer & 

Larsen 2007). This somewhat obscures the fact that individuals today are likely to be part of the audience for 

many different media – in the course of their daily life they may browse dozens of websites, TV channels and 

other media that relay competing or reinforcing narratives with geopolitical content. When exploring how and 

why audiences produce geopolitical meaning, it is therefore important to consider the range of texts or media 

they consume, rather than focusing only on specific texts or media in isolation.  

To investigate the link between news media use and geographical imaginations, this article draws on a survey (n 

= 452) conducted among university students in Moscow in Autumn 2014. The survey questionnaire was 

designed to assess how strongly the students agreed or disagreed with various claims about the West voiced 

frequently in the Russian state-aligned media. It also asked which media sources (TV channels, websites, etc.) 

the students used to follow the news. The students who participated in the survey are not ‘typical’ Russians by 

any means. They come from the more privileged, urban and educated end of society; they are more likely to 

have travelled and to have had greater contact with foreigners. Therefore, the findings may not be generalisable 

to the Russian population as a whole. However, the students vary in terms of the sources they use to follow the 

news (the independent variable of particular interest), while being very similar in age, education level and place 



4 

 

of residence (demographic variables which might have a confounding effect). These qualities facilitate 

exploration of the relationship between media consumption and geographical imaginations. 

Analysis of the survey results generates mixed evidence about the relationship between the students’ news 

media use and their views of the West. Use (versus non-use) of state-aligned sources was found to predict 

substantially stronger agreement with the Russian state’s anti-Western narrative. However, even students who 

did not use any state-aligned sources were more inclined to agree than disagree with many of the state’s anti-

Western claims. Moreover, accessing relatively independent and foreign-owned sources that convey 

‘alternative’ perspectives on political events had only a small statistical effect on acceptance of the Russian 

state’s narrative about the West. Contrary to popular wisdom, these findings therefore indicate that anti-Western 

sentiments in Russia (at least amongst the studied group) are not entirely attributable to consumption of the 

dominant pro-Kremlin media and a failure to access alternative viewpoints. 

The paper proceeds as follows. It begins with an overview of existing research relevant to the role of mass 

media in shaping geographical imaginations among the public. A section on research design and methods 

explains how the survey data contained in this paper were generated. The survey results are then presented and 

subjected to multiple regression analysis, before the paper concludes with a discussion of the implications of this 

study, its limitations, and avenues for future research. 

Popular geopolitics, mass media audiences and the case of Russia 

Scholars in the subfield of popular geopolitics are concerned with ‘the images ordinary citizens have of their 

state and others’ and the (re)production of such images in popular culture (O’Loughlin, Ó Tuathail & Kolossov 

2004). Their work has highlighted how particular understandings of world politics are embedded and 

promulgated in various types of media, from cartoons and comic strips to movies, newspapers and magazines 

(e.g. Sharp 1993; Sharp 1996; Dittmer 2005; Dittmer 2013; McFarlane & Hay 2003). Such research falls within 

the broader literature of critical geopolitics, aimed at deconstructing geopolitical discourse to expose its political 

deployment (Dalby 1990). Through discourse, ideas about domestic order and foreign threats are socially 

constructed, pride can be maintained and aggression legitimized (Dijkink 1996, p. 146). 

In the conceptual framework for critical geopolitics advanced by Ó Tuathail (2003), the term ‘geographical 

imagination’ is proposed to refer to the acts of identification and boundary-formation in which population 

groups engage as they understand their state’s position within the world community (i.e. defining the national 



5 

 

self, foreign others, ‘them’ and ‘us’). In the early to mid-2000s, O’Loughlin and colleagues investigated Russian 

geographical imaginations (terming them geopolitical imaginations) on the basis of nationally representative 

surveys of public opinion about foreign policy issues (O’Loughlin, Ó Tuathail & Kolossov 2004; O’Loughlin & 

Talbot 2005; O’Loughlin, Ó Tuathail & Kolossov 2005; O’Loughlin, Tuathail & Kolossov 2006). The socio-

demographic variables of age, gender, religion, education level, social status, region of residence and settlement 

size were found to affect survey responses. The authors posited in their conclusions that media coverage of 

world events could have a dramatic impact on geopolitical imaginations, but they did not incorporate exposure 

to media narratives as a variable in their study. Rather surprisingly, geographical/geopolitical imaginations 

among the public have quite rarely been researched in direct conjunction with geopolitical narratives in media 

and popular culture. Dittmer and Dodds (2008) have pointed out that studies of popular geopolitics tend to 

emphasize discursive analysis and geographical representations, while neglecting audiences and the meanings 

they construct out of popular culture and related texts. They have called for greater attention to be paid ‘to 

reception and the kind of ways in which audiences engage and make sense, for example, of media’ (Dittmer & 

Dodds 2008, p. 440). Some progress has since been made in this regard, with several studies looking at movie 

audiences (for example, Ridanpää 2014; Dittmer & Dodds 2013; Anaz & Purcell 2010). However, public 

responses to geopolitical narratives in mass media remain for now a nascent area of geographical research. 

Foregrounding the audience in research on popular geopolitics poses methodological challenges, because 

individuals’ responses to narratives are generally less accessible to the researcher than the narratives themselves. 

There is, of course, a vast literature within the field of media and communication studies which pertains to the 

reception of media messages among audiences and media effects on audience attitudes and beliefs (for example, 

see Nabi & Oliver 2009; O’Keefe 2003; Bryant, Thompson & Finklea 2013; Nightingale 2011). Numerous 

studies within this field have probed the impact of international news coverage on public impressions of the 

world and international affairs. There are strong grounds to believe that the news media have an agenda-setting 

function in determining which countries and international issues audiences think about (Iyengar & Simon 1993; 

Wanta & Hu 1993; Soroka 2003), but the evidence regarding their power to shape popular beliefs and attitudes 

towards countries and issues is more mixed. Wanta, Golan and Lee (2004) found a positive correlation between 

the amount of negative media coverage given to a country by American television and the proportion of 

Americans who thought negatively about that country. Yet curiously, no correlation was found between positive 

media coverage and positive public perceptions. An earlier study by Salwen and Matera (1992) found that media 

coverage did not influence American public assessments of foreign nations as friends or enemies of the United 



6 

 

States: the Soviet Union was named as the USA’s ‘worst enemy’ despite media coverage of improving bilateral 

relations. Semetko and colleagues (1992) found that Americans were generally inclined to like foreign countries 

more if they were attentive to foreign news on television (it should be noted that only nine foreign countries 

featured in the study). However, interest in politics and measures of contact (i.e. travel to the country in question 

or having friends or family ties there) were also found to be significant, at least in the case of positive feelings 

about West Germany; thus, media coverage was ‘not the only, or even the major, foundation’ for the formation 

of opinions. In a similar vein, a classic study by Gamson (1992, p. 117) demonstrated that audiences integrated 

‘media discourse, popular wisdom and experiential knowledge’ to construct meaning from TV news – although 

when it came to news about the Arab-Israeli conflict, the only international issue considered in the study, media 

discourse was more important than the other two resources. 

The studies mentioned above, like the majority of empirical studies in the field of media and communication, 

are based on evidence from Western democracies with pluralistic media environments – above all, the USA. 

Research on media audiences in authoritarian or hybrid regimes, including post-Soviet Russia, is relatively 

scarce. The studies that do exist deal more with issues of domestic politics than geopolitics. Toepfl (2013; 

2014), for example, used in-depth interviews to uncover the ‘micro-processes’ via which young Russians make 

sense of online and offline news. He found that the way individuals interpreted a TV report about the start of an 

election campaign and a blog post about an opposition activist’s arrest was affected by their stocks of 

knowledge relating to four ‘facets of critical news literacy’: (1) the segmentation of the news environment, (2) 

news production processes, (3) the ‘constructedness’ of political messages and (4) the role of media in Russian 

society. Toepfl hypothesized that individuals in hybrid regimes are more likely to decode news from an 

‘oppositional’ or ‘negotiated’ position (i.e. not to accept official narratives at face value) when they are ‘broadly 

informed’ – when they follow the news actively and regularly access news discourses from beyond the official 

sphere. Earlier studies of the Russian news audience produced somewhat contradictory findings about the 

susceptibility of viewers to narratives on television. Mickiewicz (2005; 2008) argued on the basis of focus group 

observations that Russians were quite adept at critically interpreting TV news stories. She found participants to 

be widely sceptical about one-sided stories, with their scepticism stemming from personal experiences and 

abstract reasoning. Oates (2006, p. 145), on the other hand, observed that her focus group participants had been 

influenced by television when deciding how to cast their vote at election time, even though they claimed to be 

‘cynical and aware of bias on channels’. Her participants largely realised that they were not getting the whole 

story from TV about the Chechen war, yet at the same time resented stories which offended their national pride. 



7 

 

Some participants preferred to watch channels they considered the most ‘authoritative’ over channels they 

considered the most ‘trustworthy’. Such findings indicate that the link hypothesized by Toepfl between critical 

news literacy and the decoding of messages by audiences may not be straightforward. Viewers may internalize 

narratives from state TV despite recognizing that objectivity is lacking, while the likelihood of an ‘oppositional’ 

decoding may be affected by emotions (e.g. national pride), not just cognition (‘stocks of knowledge’). This 

seems particularly likely to affect the reception of media content about foreign affairs, given that patriotic 

sentiments may well be involved. 

During the latest crisis in relations between Russia and the West, public opinion polls have tracked soaring anti-

Western sentiment among the Russian population and virtually all fingers have pointed to Russian television as 

the primary explanation (for example, Gudkov 2014). State control over television has been strong in Russia for 

over a decade (Belin 2004). The leading channels with nationwide reach, Pervyi Kanal, Rossiya 1 and NTV, are 

essentially public relations instruments for the state authorities; their managers attend regular meetings at the 

Kremlin to ensure the required editorial line is taken (Borodina 2007; Taratuta 2014). There is an undeniably 

close alignment between messages promoted by Russian leaders via these channels and public perceptions of 

international issues and other countries as recorded in nationwide surveys. For example, over 70 per cent of 

respondents in a nationally representative poll agreed that international sanctions against Russia were motivated 

by Western desire to weaken and humiliate Russia (against just 6 per cent who saw them as an attempt to halt 

the bloodshed in Ukraine).3 Some 57 per cent of respondents said there was no need to heed Western criticism 

of Russia.4 

Such correlations between the narratives on TV and nationwide public opinion are hardly surprising when one 

bears in mind that in 2014 almost 50 per cent of Russians were getting their news via a single medium – and for 

most, that medium was television (Volkov & Goncharov 2014). The range of alternative information sources 

accessed by individuals has long been considered an important factor in determining the impact of particular 

media messages on those individuals’ beliefs (Ball-Rokeach & DeFleur 1976; Halpern 1994). Half the Russian 

population were apparently not accessing any information sources about the West’s role in global politics other 

                                                           
3 Maidan, Krym, sanktsii, 2014, available at: www.levada.ru/30-12-2014/maidan-krym-sanktsii, last accessed 21 

August 2015. 

4 Vneshnyaya politika Rossii: orientiry i kritika, 2015, available at: www.levada.ru/13-01-2015/vneshnyaya-

politika-rossii-orientiry-i-kritika, last accessed 21 August 2015. 

http://www.levada.ru/30-12-2014/maidan-krym-sanktsii
http://www.levada.ru/13-01-2015/vneshnyaya-politika-rossii-orientiry-i-kritika
http://www.levada.ru/13-01-2015/vneshnyaya-politika-rossii-orientiry-i-kritika


8 

 

than state TV channels, which in 2014 were broadcasting lengthy anti-Western diatribes night after night. Even 

if media messages do not work like a ‘magic bullet’, it is implausible to think that the TV-dependent half of 

Russian society could escape being affected by such consistent negativity. 

The interesting question is whether the opinion-leading power of television in Russia might wane as the internet 

reduces public reliance on television news. The mass protests against electoral fraud which Russia experienced 

in 2011–2012 showed that in matters of domestic politics the Russian state authorities are not omnipotent in 

their ability to dictate the news agenda and the public mood. On occasion, independent online voices can create 

a ‘credibility gap’ between public knowledge and state TV reporting (Oates 2013, p. 173). Theoretically, a 

‘credibility gap’ could affect the reception of the authorities’ geopolitical narratives among people who 

regularly follow international news online and not just on TV. The authorities have taken measures to reduce 

this risk: legislative amendments have been passed making it easier to block websites and prosecute bloggers for 

what they write.5 Changes in editorial leadership have been forced through at the state news agency RIA 

Novosti (Tétrault-Farber 2013), and the widely-read online publication Lenta.ru (Bodner 2014; Fredheim 2016). 

Nevertheless, there are currently no state-imposed obstacles or restrictions that prevent Russian internet users 

from browsing the web in most of its infinite diversity. Russians with internet access can visit the website of the 

BBC’s Russian Service, or the anti-Kremlin newspaper Novaya Gazeta, or various online Ukrainian news 

services just as easily as they access Russian state-controlled news providers. If Russian internet users are still 

relying on the state-controlled media over or alongside the alternatives, it is important to recognise this 

behaviour and explain it (see Szostek 2016a) rather than focusing exclusively on state control, as if the state 

were the only actor with agency in the Russian media landscape. Moreover, as larger numbers of Russians do 

start accessing diverse narratives across different (state and non-state) news sources, it is important to study all 

the implications of this trend – not just with regard to domestic Russian politics, but also with respect to 

geopolitics and geographical imaginations.  

                                                           
5 Federalnyi zakon Rossiiskoi Federatsii ot 28 dekabrya 2013 g. N 398-FЗ, 2013, available at: 

www.rg.ru/2013/12/30/extrem-site-dok.html, last accessed 21 August 2015; Federalnyi zakon Rossiiskoi 

Federatsii ot 5 maya 2014 g. N 97-FЗ, 2014, available at: www.rg.ru/2014/05/07/informtech-dok.html, last 

accessed 21 August 2015. 

http://www.rg.ru/2013/12/30/extrem-site-dok.html
http://www.rg.ru/2014/05/07/informtech-dok.html


9 

 

Research design, methods and data 

The findings below come from a survey that was conducted among students at Moscow’s Higher School of 

Economics (HSE) during September and October 2014. HSE is one of Russia’s highest-ranked universities, yet 

was founded relatively recently, in 1992. From the start it has been oriented towards social and economic reform 

and has maintained strong ties with partners in the West. It specializes in economics, social sciences, 

mathematics and computer science. All its students are expected to reach a high level of proficiency in English 

and must attend weekly English classes until they have done so. 

As mentioned in the introduction, HSE was chosen as the site for the study because the internet access and 

language skills of its students give them an extensive range of options regarding where to obtain news. Variation 

in media use (the explanatory variable of particular interest) was therefore expected to be high, while potentially 

confounding demographic variables could be held fairly constant. It is also possible to argue, as Mickiewicz 

(2014) does, that the views and habits of students at an elite university like HSE are worth studying despite their 

dissimilarity to the Russian masses, because such students have the potential to become an influential class in 

Russia’s future. Previous research on geopolitical imaginations among Russian university students, particularly 

Müller (2009) focused primarily on the education process and paid little attention to news media consumption. 

Last but not least, HSE was more open than other institutions to letting a foreign researcher work with its 

students (other universities in Moscow were approached, but refused to allow access). 

The target population for the survey comprised second-year undergraduates across all HSE degree programmes. 

A list of these students with contact details was not obtainable. Therefore, a random cluster sample was 

achieved by using English-language teaching groups as the sampling unit.6 A sampling frame was constructed 

from the names of English-language teachers gleaned from degree programme timetables. Permission was 

obtained to contact a number of English-language teachers (randomly selected) from the majority of degree 

programmes and to request their help in distributing self-administered pencil-and-paper questionnaires for 

anonymous completion by their second-year students. The response rate among the teachers was high: of the 30 

                                                           
6 The vast majority of HSE second-years attend English language classes, so there is a fairly close fit between 

the target population and survey population; excluded are students who already speak English so well that they 

are not required to attend classes and students who missed lessons on the days the questionnaires were 

distributed. 



10 

 

teachers approached, just four were unwilling to participate. With help from the sampled teachers it proved 

possible to achieve a response rate of 100 per cent among the students invited to take part. Students were asked 

to fill in the questionnaires during class time at the start or end of one of their English lessons. In most cases the 

researcher oversaw the process in person, but in some cases administration of the questionnaires was overseen 

by the class teacher. No instances of individual students refusing to complete the questionnaire were recorded. 

In total, 452 anonymous survey questionnaires were returned from the HSE. This number is estimated to 

represent roughly 15% of HSE’s second-year population.7 

The sample is not perfectly representative of the HSE’s entire second-year undergraduate population, as there 

were several degree programmes from which students did not participate.8 It should also be noted that the 

number of completed questionnaires per degree programme is not proportional to the number of students 

enrolled per degree programme (nor have the responses been weighted to make up for this, as the necessary 

information about the target population is not available). There is an imbalance in the gender of the respondents, 

with 35 per cent being male and 65 per cent female (the gender balance within the target population is 

unknown). However, the chosen sampling method did allow a relatively large number of responses to be 

gathered within very tight time and budget constraints, while avoiding bias from non-response or self-selection 

(the former problem would likely affect questionnaires administered outside class time; the latter problem is a 

risk in focus groups and interviews when participants are volunteers who respond to adverts). The anonymous, 

self-administered nature of the survey is advantageous in light of the contentious subject matter. In the febrile 

                                                           
7 A precise total for the number of second-year students was not available, but HSE intake is estimated at 

roughly 3,000 undergraduates per year. 

8 The degree programmes represented (with number of survey respondents) are: Advertising (10); Applied 

Maths and Cybernetics (41); Business Informatics (13); Cultural Studies (10); Economics (34); History (28); 

Journalism (31); Law (43); Management (38); Maths (23); Oriental Studies (3); Philosophy (41); Politics (10); 

Psychology (46); Sociology (36); Software Engineering (8); State and Municipal Administration (37). 

Programmes omitted are Philology, Design, Linguistics, Logistics, International Relations, Global Economics, 

as well as two special BA programmes – one offered by HSE’s International College of Economics and Finance 

(ICEF) and one offered by the HSE in conjunction with the New Economic School. The reasons for omitting 

these programmes varied – either they run English classes independently from the three main English language 

faculties which gave permission to run the survey, or individual teachers declined to participate.  



11 

 

political climate of Russia in 2014, some students may have been uncomfortable expressing their political views 

openly to an interviewer. 

The survey questionnaire had three sections. The first asked for basic socio-demographic information.9 

Questions in the third section focused predominantly on habits of media consumption, asking respondents to 

state how regularly they accessed news about other countries and international affairs, the sources they had used 

more than once in the past month (from a list of 60), as well as how regularly they watched Western movies and 

TV programmes. There were also questions about how much time respondents had spent in Western countries 

and how frequently they interacted with friends or acquaintances from Western countries. The middle section of 

the questionnaire comprised a series of statements about the West, to which respondents were asked to indicate 

their level of agreement. The response options were ‘completely agree’ (‘polnostyu soglasen’), ‘rather agree’ 

(‘skoreye soglasen’), ‘rather disagree’ (‘skoreye ne soglasen’), ‘completely disagree’ (‘polnostyu ne soglasen’), 

or ‘hard to say’ (‘zatrudnyayus otvetit’). Unlike many typical public opinion surveys which use generic 

questions to gauge geopolitical sentiments (what is your attitude towards this or that country or organization, 

which of the following countries do you consider a threat, which foreign policy option do you prefer, etc.),10 the 

statements about the West in this survey were constructed from claims made repeatedly by Russian state 

television (in the Vesti Nedeli news programme) and political leaders (President Putin and Foreign Minister 

Lavrov) in the months preceding the survey.11 They can be considered elements of Russia’s ‘strategic narrative’ 

(Miskimmon, O’Loughlin & Roselle 2013; Szostek 2016b), via which the state projects characterizations of 

                                                           
9 Age, gender, the region of Russia and type of settlement where the respondent had spent most of his/her life, 

accommodation circumstances, whether the respondent considered themselves ethnically Russian, and whether 

the respondent considered the educational level and financial position of their family to be average, below or 

above average. 

10 For examples, see White & McAllister (2008); White, Korosteleva & Allison (2006); Allison, Light & White 

(2006); and O’Loughlin (2001). 

11 To identify these recurring claims about the West, the researcher qualitatively analysed all 41 official 

statements made by Putin and Lavrov in June and July 2014 (from the transcript archives on kremlin.ru and 

mid.ru), as well as nine episodes of Vesti Nedeli from the same period (a popular 90-minute news and analysis 

programme, broadcast each Sunday evening on state channel Rossiya 1, archived on YouTube). The texts were 

coded using the CAQDAS tool Atlas.ti. 



12 

 

itself and other international actors with political goals in mind. Statements were keyed both positively and 

negatively to avoid acquiescence bias. 

Analysis 

For the purpose of analysis an aggregated Likert scale was constructed from responses to 11 statements about 

the West, listed in Table 1 below.12 For each item, complete agreement with the state’s official narrative about 

the West was coded -2, ‘rather’ agreement was coded -1, ‘rather’ disagreement was coded 1 and complete 

disagreement was coded 2. ‘Hard to say’ was coded as a non-response, effectively as 0. For each respondent, the 

coded responses to the 11 Likert items were summed, producing an aggregated Likert scale ranging from -22 

(indicating the strongest agreement with the official narrative about the West), to +22 (indicating the strongest 

disagreement with the official narrative). The mean score was -4.62, with a standard deviation of 8.50. The scale 

had a high reliability, with a Cronbach’s α of 0.88.13 Because the distribution of scores was skewed to the right, 

a square root transformation was applied for the OLS regression analysis (after adding a constant of 23) to 

produce a normally distributed outcome variable. 

Table 1: Survey items (claims about the West) used to produce aggregated Likert scale, with distribution 

of responses 

 

C
o

m
p

le
te

ly
 

ag
re

e 

R
at

h
er

 a
g

re
e 

R
at

h
er

 

d
is

ag
re

e 

C
o

m
p

le
te

ly
 

d
is

ag
re

e 

H
ar

d
 t

o
 

sa
y

/N
A

 
The West regularly ignores norms of international law and 

violates the sovereignty of various countries 

10% 37% 33% 10% 10% 

In recent years the USA has committed war crimes and violated 

human rights much more than other countries 

35% 35% 13% 5% 11% 

Western countries have long exhibited double standards: their 

condemnation or endorsement of political forces abroad is 

determined by geopolitical interests, not morals 

35% 42% 9% 3% 12% 

Gross interference by the West in the internal affairs of other 

countries is one of the main causes of global instability 

15% 33% 25% 12% 16% 

                                                           
12 As defined by Vogel & Wänke (2016, p 61), a Likert scale is ‘a multi-item attitude scale that consists of 

several evaluative statements about an object or issue. Respondents are asked to express their degree of 

agreement with each statement along a numerical response scale’. 

13 Cronbach’s alpha is a popular coefficient of reliability based on the intercorrelations of items (Vogel & 

Wänke 2016, p 23); the formula can be found in Field et al. (2012, p 761). 



13 

 

Western countries have long exhibited double standards: they 

condemn Russia for its behaviour but themselves behave worse 

18% 37% 19% 10% 16% 

Governments of Western countries are making huge efforts to 

discredit Russia and distort Russia’s image 

27% 35% 16% 7% 15% 

A new world order is forming in which Russia’s position is 

strengthening and the West can no longer dominate 

9% 25% 35% 12% 19% 

The world has recently been becoming more multipolar, but the 

West is resisting this process 

14% 33% 20% 8% 25% 

Russia and the EU are natural economic partners but the USA 

tries to prevent them joining forces 

15% 40% 20% 6% 20% 

Leading Western media are propaganda instruments for Western 

governments 

31% 37% 14% 5% 13% 

For centuries the West has strived to restrain and weaken Russia, 

opposing Russian influence in the world 

22% 42% 17% 8% 11% 

 

The main predictors of theoretical interest are dummy variables created from the question asking which news 

sources respondents had used more than once in the previous month to obtain news about other countries and 

international affairs. Responses were indicated by circling any number of 60 media options in a table.14 On 

average, the students circled seven to eight different source options (median 7, mean 7.5, ranging from a 

minimum of 0 to a maximum of 33).15 The social network VK.com was the most used source (64 per cent of 

respondents), followed by lenta.ru (52 per cent), Pervyy Kanal (50 per cent), ria.ru (42 per cent) and Yandex (42 

per cent).The first dummy variable distinguishes between students who reported using at least one of Russia’s 

main ‘state-aligned’ news sources,16 and those who did not. The second dummy variable distinguishes between 

students who reported using at least one news source which regularly relays content that is out of sync with the 

                                                           
14 The table of 60 was compiled on the basis of Rambler’s Top100 ranking of ‘News and media’ available at 

http://top100.rambler.ru/navi/?theme=440 (last accessed 31 August 2014) and by conferring with local media 

experts. It was checked during a pilot of the survey questionnaire. 

15 Some of the source options were residual categories (‘other Russian TV channel’, ‘other foreign website’, and 

so on), so the stated averages may underestimate the true number of sources used. 

16 These are the TV channels Pervyi Kanal, Rossiya 1, Rossiya 24, NTV; the website/news agency ria.ru, the 

newspaper Rossiyskaya Gazeta, the radio stations Mayak, Vesti FM and Radio Rossiya; the newspapers 

Komsomolskaya Pravda and Izvestiya and the TV station Life News were also treated as state-aligned by virtue 

of their very loyal relationship to the Kremlin. 

http://top100.rambler.ru/navi/?theme=440


14 

 

Russian state authorities’ perspective on events.17 For want of a better term, these news sources will be called 

‘alternative’.18 Among the 452 survey respondents,78 per cent reported using at least one ‘state-aligned’ source 

and 53 per cent reported using at least one ‘alternative’ source. 

Boxplots give an immediate visual impression of how the dummy variables relating to media use affect support 

for the Russian state’s narrative of global politics when no other variables are controlled.19 Figure 1 illustrates 

the clear difference between users and non-users of the main ‘state-aligned’ news sources: the non-users have a 

median score of -1 on the untransformed aggregated scale, which is six points higher than the users (median -7), 

indicating a lower level of agreement with the negative statements about the West. However, Figure 2 illustrates 

a much weaker association between use and non-use of the so-called ‘alternative’ news sources: users have a 

median score of -5, which is only a single point higher than the median for non-users (-6). 

Figure 3 provides an additional visualisation of the effect of using the ‘alternative’ news sources. Here, one can 

see scores for students who used the state-aligned news sources but not the ‘alternative’ sources (n = 164, 

median -7); students who used the ‘alternative’ sources but not the state-aligned sources (n = 50; median 3.5); 

students who used both the ‘state-aligned’ sources and the ‘alternative’ news sources (n = 191, median -6); and 

students who used neither the state-aligned nor the ‘alternative’ sources (n = 47; median -2). Only the group that 

used the ‘alternative’ media’ without using the state-aligned sources disagreed more than agreed with the state’s 

                                                           
17 These are the internet-based TV channel Dozhd, the radio station Ekho Moskvy, the websites slon.ru, snob.ru, 

grani.ru, and BBC Russian, and the newspapers Vedomosti and Novaya Gazeta. 

18 Categorizing sources by their editorial policy is not straightforward and there is a degree of subjective 

judgement involved in identifying ‘alternative’ sources. Sources which are not owned by the Russian state or 

state-aligned organizations vary considerably. Some have no coordinated editorial policy by virtue of their 

nature (the web portals and social networks), some generally avoid political commentary (e.g. Euronews, RBK), 

some regularly invite political commentary from the full spectrum of opinion (Dozhd, Ekho Moskvy), some 

actively favour an opposition point of view (slon.ru, Novaya Gazeta) or carry analysis that is critical at times but 

not outspokenly so (snob.ru and Vedomosti). 

19 Boxplots display the median at the centre of the plot. The top and bottom of the ‘box’ represent the 

interquartile range (the middle 50 per cent of observations). The ‘whiskers’ extending from the box extend to 

one-and-a-half times the interquartile range, or to the maximum/minimum values, if the latter fall within one-

and-a-half times the interquartile range. See Field et al (2012, p 128). 



15 

 

anti-Western narrative overall. Students who used both state-aligned and ‘alternative’ sources in combination 

agreed with the state’s anti-Western narrative almost as strongly as those who used only the state-aligned 

sources. 

Figure 1: Boxplot showing range, quartiles and 

median of scores on the aggregated Likert scale for 

users and non-users of state-aligned news sources 

Figure 2: Boxplot showing range, quartiles and 

median of scores on the aggregated Likert scale for 

users and non-users of ‘alternative’ news sources 

 

 

ᵃLower scores indicate stronger agreement with state’s narrative about the West 

 



16 

 

Figure 3: Boxplot showing range, quartiles and median of scores on the aggregated Likert scale for 

groups using different combinations of ‘state-aligned’ and ‘alternative’ news sources 

 

ᵃLower scores indicate stronger agreement with state’s narrative about the West 

Multiple regression allows other variables to be included in the analysis as predictors or controls. There are 

dummy variables for whether the respondent was male or female; had spent most of their life in or outside 

Moscow; considered themselves Russian (‘russkii’) or non-Russian (‘ne russkii’);20 considered their family’s 

wealth above average or not; considered their family’s education level above average or not; and checked news 

at least once a day or not. There are also three categorical variables reflecting how often respondents watched 

films or TV programmes from Western countries (occasionally, quite often, very often, against a reference 

category of rarely or never); how often they interacted with friends or acquaintances from Western countries 

(occasionally, quite often, very often, against a reference category of rarely or never); and how much time 

approximately they had spent in Western countries (less than a month, one to five months, six to 12 months and 

over 12 months, against a reference category of none). Table 2 presents descriptive statistics relating to all the 

variables used in the regression models. 

 

 

                                                           
20 The term russkii implies Russian in an ethnic sense, rather than citizenship. 



17 

 

Table 2: Details and distributions of categorical variables used in the Models 1–3 

Uses main ‘state-aligned’ media 

(dummy variable constructed from a question with 

multiple possible responses; ‘yes’ if student reported 

using any one or more of Pervyi Kanal, Rossiya 1, 

Rossiya 24, NTV; ria.ru, Rossiyskaya Gazeta, Mayak, 

Vesti FM, Radio Rossiya, Komsomolskaya Pravda, 

Izvestiya or Life News) 

Yes (uses): 355 

No (does not use): 97 

Uses ‘alternative’ media 

(dummy variable constructed from a question with 

multiple possible responses; ‘yes’ if student reported 

using any one or more of Dozhd, Ekho Moskvy, 

slon.ru, snob.ru, grani.ru, BBC Russian, Vedomosti or 

Novaya Gazeta) 

Yes (uses): 241 

No (does not use): 211 

Does not check news every day 

(dummy variable constructed from a question with 

multiple possible responses; ‘yes’ if student reported 

checking news only a few times per week or less) 

Yes (checks news less than once a day): 197 

No (checks news at least once a day): 252 

(NA = 3) 

Watches movies/TV shows from the West ‘Very often (for example, daily)’: 140 

‘Rather often (for example, weekly)’: 177 

‘From time to time (for example, monthly)’: 102 

‘Rarely or never’: 29 

(NA = 4) 

Interacts with friends, colleagues or acquaintances 

from Western countries 

‘Very often (for example, daily)’: 36 

‘Rather often (for example, weekly)’: 82 

‘From time to time (for example, monthly)’: 159 

‘Rarely or never’: 169 

(NA = 6) 

Has personally spent in Western countries… ‘More than one year’: 54 

‘Six to 12 months’: 53 

‘One to five months’: 141 

‘Less than a month’: 112 

‘Never been there’: 82 

(NA = 10) 

Most of life spent outside Moscow 

(dummy variable constructed from question with 

several possible responses; ‘no’ if student reported 

spending majority of their life so far in Moscow) 

Yes: 195 

No: 256 

(NA = 1) 

Considers self Russian (‘russkim’) Yes: 394 

No: 53 

(NA = 5) 

Family wealth above average 

(dummy variable constructed from multiple choice 

question; ‘yes’ if student responded ‘above average’ to 

question about ‘family’s financial position, by Russian 

standards’) 

Yes: 103 

No: 343 

(NA = 6) 

 

Family education level above average 

(dummy variable constructed from multiple choice 

question; ‘yes’ if student responded ‘above average’ to 

question about ‘family’s level of education, by Russian 

standards’) 

Yes: 301 

No: 151 

Is male 

(dummy variable constructed from question about 

gender) 

Yes: 156 

No: 295 

(NA = 1) 

 



18 

 

Table 3 presents three models estimating the association between the transformed outcome variable and the 

predictor/control variables. In Model 1, use of state-aligned news sources, use of ‘alternative’ news sources, 

frequency of news checking, consumption of TV shows and movies from the West and considering oneself non-

Russian are shown to have statistically significant effects (p < 0.05) on the outcome variable. Use of state-

aligned media (vs. non-use) increases the degree of agreement with the Russian state’s narrative about the West, 

whereas using ‘alternative’ sources, checking news less than once a day, watching TV shows or movies from the 

West and considering oneself a non-Russian (vs. considering oneself Russian) reduces the degree of agreement. 

There are problems of multicollinearity in Model 1. Chi-squared tests indicated a strong association between 

watching movies/TV shows from the West and several other predictors – whether a respondent had spent most 

of their life in Moscow, total time spent in Western countries and estimation of family wealth. In Model 2, the 

latter variables are therefore omitted, as are redundant predictors/controls from Model 1 (interaction with 

acquaintances from the West, estimation of family education level and gender). All the predictors that were 

significant in Model 1 remain significant in Model 2 (p < 0.05). 

The third model in Table 3 introduces two interaction terms to see whether the effect of using state-aligned 

media and ‘alternative’ media varies depending on how frequently the respondents checked the news. Neither 

interaction term is statistically significant at the 0.05 level. However, the interaction term combining ‘uses state-

aligned media’ with ‘does not check news every day’ has a positive effect that is significant at the 0.1 level (p = 

0.07). Model 3 thus provides an (albeit inconclusive) indication that as news consumption becomes less 

frequent, the fact of using or not using state-aligned media will make less difference to levels of agreement with 

the state’s narrative—which seems logical. 

Table 3: OLS regression resultsᵃ 

 Model 1 Model 2 Model 3 

Uses main ‘state-aligned’ media -0.52** -0.60** -0.80** 

Uses ‘alternative’ media 0.20* 0.19* 0.27* 

Does not check news every day 0.34** 0.33** 0.10 

Watches movies/TV shows from the West 

(ref.: rarely or never) 

   

from time to time 0.55** 0.55** 0.54** 

quite often 0.43* 0.49* 0.48* 

very often 0.65** 0.69** 0.69** 

Interacts with acquaintances from the West… 

(ref.: rarely or never) 

   



19 

 

from time to time 0.12   

quite often -0.16   

very often 0.13   

Total time spent in Western countries… 

(ref.: none) 

   

less than a month 0.03   

1 to 5 months 0.26†   

6 to 12 months 0.22   

Over 12 months 0.38†   

Most of life spent outside Moscow -0.16   

Does not consider self Russian (‘russkim’) 0.36* 0.37** 0.36* 

Family wealth above average -0.18   

Family education level above average 0.02   

Is male 0.07   

INTERACTION: uses state-aligned * not every day   0.42† 

INTERACTION: uses ‘alternative’ * not every day   -0.20 

Constant 3.65 3.81 3.95 

R² 0.17 0.14 0.15 

Adjusted R² 0.13 0.12 0.13 

**p < 0.01, *p < 0.05, †p <0.10 

ᵃ The number of observations is 452. Cells contain unstandardized Ordinary Least Squares regression 

coefficients, with standard errors in square brackets. Estimates are based on a square-root transformation of the 

outcome variable (outcome variable is the Likert scale of agreement with the Russian state’s narrative about the 

West, where lower scores indicate greater agreement). Non-multicollinearity of predictors was checked using 

variance inflation factor (VIF) values; homoscedasticity of errors was checked by plotting predicted values 

against standardized residuals. 

Effect size is hard to gauge directly from the regression coefficients in Table 3 due to the square-root 

transformation of the outcome variable. It is therefore helpful to consider some predicted values. Under Model 

2, if all other predictors are set at their mode (‘alternative’ sources are used, news is checked every day, 

movies/TV shows from the West are watched quite often and self-identification is Russian), a user of state-

aligned media has an expected score on the original aggregated Likert scale of -7.87, whereas a non-user of 

state-aligned media has an expected score of -2.84. Thus, the effect of not using state-aligned media is roughly 

equivalent to ‘rather agreeing’ instead of ‘strongly agreeing’ (or finding it ‘hard to say’, instead of ‘rather 

agreeing’) to five of the negative claims about the West. It is noteworthy that even a non-user of state-aligned 



20 

 

media is expected under Model 2 to have an expected score below zero, i.e. someone who does not use the main 

state-aligned media is still expected, on balance, to agree more than disagree with the state’s narrative about the 

West. If ‘alternative’ sources are not used but all other predictors are set at their mode, Model 2 predicts a score 

of -9.31, which is less than two scale-points lower than the predicted value (ceteris paribus) for someone who 

does use alternative sources. Model 3 predicts a score of -7.79 when all predictors are set to their mode, which 

rises slightly to -5.19 if news is not checked every day (ceteris paribus). It predicts a score of -0.91 for a non-

user of state-aligned media (all other variables set to their mode), which is almost 7 scale-points higher (i.e. less 

agreement with the state’s narrative) than for users of state-aligned media. 

For all the models, R² values below 0.20 reflect the fact that a large proportion of the observed variation in the 

students’ responses remains unaccounted for. It must thus be acknowledged that geographical imaginations are 

shaped by many forces which the survey could not capture, including family and peer groups. 

Conclusion 

The above analysis demonstrates that a relationship does exist between use of state-aligned (‘pro-Kremlin’) 

news sources and support for the Russian authorities’ negative narrative about the West, at least among the 452 

students who took part in the present study. In this respect, the findings are compatible with the frequently made 

assertion that anti-Western messages in state-controlled media explain anti-Western sentiments in Russia. 

However, it is important to emphasise that the direction of influence between media consumption and 

geographical imaginations is not established by this study. Respondents may have avoided the main state-

aligned news sources due to a certain resistance to the state’s narrative; or they may have developed a certain 

resistance to the state’s narrative due to their avoidance of the main state-aligned news sources (it is likely the 

influence works both ways). The findings are also significant for showing that some of the Russian state’s 

negative claims about the West resonate even among citizens who do not get news from the main state-aligned 

news sources. For example, both users and non-users of state-aligned media were inclined to agree more often 

than disagree that Western media are ‘propaganda instruments’ of Western governments and that the West has 

tried to weaken and constrain Russia for centuries (this being among a group of urban, internet-connected, 

bilingual young people at one of Russia’s leading and most internationally-oriented universities). Direct 

exposure to the main state-aligned news sources, on its own, is therefore only a partial explanation of 

disapproval of the West and the resonance of the official narrative in Russia. A challenge for the future is to 

understand how certain elements of a state’s narrative of foreign affairs can become so hegemonic that they are 



21 

 

‘common sense’ even among people who avoid state-aligned news sources (it may be helpful in this regard to 

consider the role of artefacts of popular culture such as movies, books, games and other non-news media that 

have traditionally concerned scholars of popular geopolitics). 

Using one or more ‘alternative’ news source was associated with only a small reduction in agreement with the 

state authorities’ narrative about the West. Most survey respondents got news from a range of sources and a 

majority of them reported using at least one source that was either foreign-owned (BBC Russian, Vedomosti) or 

known for carrying diverse viewpoints, sometimes critical of the state (Novaya Gazeta, Ekho Moskvy, slon.ru, 

snob.ru, grani.ru, Dozhd). One might have expected these sources to generate a ‘credibility gap’ and scepticism 

among their users about the Kremlin’s interpretation of international politics. However, it appears that many 

elements of the state’s narrative of international politics are able to retain credibility even among Russians who 

engage with contradictory perspectives. This finding casts some doubt on the likely effectiveness of Western 

governments funding Russian-language media outlets that aim to ‘counter Kremlin propaganda’ within Russia 

with pro-Western messages. 

Among the Russian population as a whole, television is still the ‘main’ news source for roughly 90 per cent of 

citizens; just 5 per cent of Russians get news from the internet without using television as well (Volkov & 

Goncharov 2014). The HSE students are quite distinctive in that almost a third of them reported using no state 

TV channels at all to follow the news. Studying this unusual cohort has shown that ‘tuning out’ of state 

broadcasters and other state-aligned news media is a significant act for geographical imaginations in Russia: it 

predicts more ‘moderate’ (if not favourable) views of the West better than most other factors, including ‘tuning 

in’ to ‘alternative’ news sources. With regard to theory and the popular geopolitics literature, this article 

therefore suggests that the agency, habits and choices of individual media consumers would be a worthwhile 

avenue for further investigation. Even in authoritarian states like Russia, internet access offers citizens a 

multitude of options for following the news and building a personal understanding of the world. If most 

Russians are continuing in the age of digital media pluralism to stick with ‘propagandistic’ TV channels and 

their anti-Western narratives, this is something to be studied and explained, not taken as given. 

It would, however, be unwise to draw very firm inferences from this small case study to broader swathes of the 

Russian population given the limitations of the research design. The survey respondents are clearly atypical 

Russians in many respects and the sample, while randomly selected, may not be perfectly representative even 

with respect to the HSE student body. More research, using bigger and better samples, would be needed to 



22 

 

establish the generalizability of the relationships found here. Another limitation is the crude measures used here 

to map habits of media consumption. The ‘state-aligned’ and ‘alternative’ news media categories could be 

questioned or compiled differently, as could the table of 60 options on which respondents identified the sources 

they used (which relied on accurate recall). Unfortunately, the survey did not reveal how regularly or intensively 

respondents used each source – the students were only asked whether they had used a source more than once in 

the past month, not how frequently they had used it. If the relative frequency of using state and ‘alternative’ 

sources could be tracked and taken into consideration, different results might be achieved. Habits of media 

consumption are multifaceted, difficult to monitor and even more difficult to represent accurately in a 

quantitative dataset. Yet if nothing else, this study suggests it is wrong to exclude them (as has happened in the 

past) from analyses explaining geopolitical imaginations, orientations or foreign policy preferences among 

citizens in post-Soviet states. 

REFERENCES 

Anaz, N. & Purcell, D. (2010) ‘Geopolitics of Film: Valley of the Wolves—Iraq and its Reception in Turkey and 

Beyond’, The Arab World Geographer, 13, 1. 

Allison, R., Light, M. & White, S. (2006) Putin's Russia and the enlarged Europe (London, Royal Institute of 

International Affairs). 

Ball-Rokeach, S. J. & DeFleur, M. L. (1976) ‘A dependency model of mass media effects’, Communication 

Research, 3, 1. 

Belin, L. (2004) ‘Politics and the mass media under Putin’ in Cameron Ross (ed.) (2004). 

Bodner, M. (2014) ‘Lenta.ru Editor Replaced After “Extremism” Warning’, The Moscow Times, 13 March, 

available at: www.themoscowtimes.com/news/article/lentaru-editor-replaced-after-extremism-

warning/496023.html, last accessed 21 August 2015. 

Borodina, A. (2007) ‘V Kreml dolzhen khodit rukovoditel kazhdoi bolshoi korporatsii,’ Kommersant, 4 June, 

available at: www.kommersant.ru/doc/771124, last accessed 21 August 2015. 

Bryant, J., Thompson, S. & Finklea, B. W. (2013) Fundamentals of Media Effects, 2nd edition (Long Grove, 

Waveland Press). 

http://www.themoscowtimes.com/news/article/lentaru-editor-replaced-after-extremism-warning/496023.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/lentaru-editor-replaced-after-extremism-warning/496023.html
http://www.kommersant.ru/doc/771124


23 

 

Dalby, S. (1990) ‘American security discourse: The persistence of geopolitics’, Political Geography Quarterly, 

9, 2. 

Dijkink, G. (1996) National identity and geopolitical visions: Maps of pride and pain (London, Routledge). 

Dittmer, J. (2005) ‘Captain America's Empire: Reflections on Identity, Popular Culture, and Post-9/11 

Geopolitics’, Annals of the Association of American Geographers, 95, 3. 

Dittmer, J. (2013) Captain America and the nationalist superhero: metaphors, narratives, and geopolitics 

(Philadelphia, Temple University Press). 

Dittmer, J. & Dodds, K. (2008) ‘Popular Geopolitics Past and Future: Fandom, Identities and Audiences’, 

Geopolitics, 13, 3. 

Dittmer, J. & Dodds, K. (2013) ‘The Geopolitical Audience: Watching Quantum of Solace (2008) in London’, 

Popular Communication, 11, 1. 

Dittmer, J. & Larsen, S. (2007) ‘Captain Canuck, audience response, and the project of Canadian nationalism’, 

Social & Cultural Geography, 8, 5. 

Dodds, K. (2006) ‘Popular geopolitics and audience dispositions: James Bond and the Internet Movie Database 

(IMDb)’, Transactions of the Institute of British Geographers, 31. 

Field, A., Miles, J. & Field, Z. (2012) Discovering Statistics Using R. Kindle Edition (London and Thousand 

Oaks, Sage Publications). 

Fredheim, R. (2016) ‘The loyal editor effect: Russian online journalism after independence’, Post-Soviet Affairs, 

published online before print 24 June, doi: 10.1080/1060586X.2016.1200797. 

Gamson, W. A. (1992) Talking Politics (Cambridge, Cambridge University Press). 

Gudkov, L. ‘Naselenie ustalo ot postoyannogo vzdryuchivaniya’, Snob, 26 June, available at: 

www.snob.ru/profile/10069/blog/77860, last accessed 21 August 2015. 

Halpern, P. (1994) ‘Media dependency and political perceptions in an authoritarian political system’, Journal of 

Communication, 44, 4. 

http://www.snob.ru/profile/10069/blog/77860


24 

 

Hasebrink, U. & Domeyer, H. (2012) ‘Media repertoires as patterns of behaviour and as meaningful practices: a 

multimethod approach to media use in converging media environments’, Participations: Journal of Audience & 

Reception Studies, 9, 2. 

Hasebrink, U. & Popp, J. (2006) ‘Media repertoires as a result of selective media use: a conceptual approach to 

the analysis of patterns of exposure’, Communications, 31, 3. 

Iyengar, S. & Simon, A. (1993) ‘News Coverage of the Gulf Crisis and Public Opinion: A Study of Agenda-

Setting, Priming, and Framing’, Communication Research, 20, 3. 

McFarlane, T. & Hay, I. (2003) ‘The battle for Seattle: protest and popular geopolitics in The Australian 

newspaper’, Political Geography, 22, 2. 

Mickiewicz, E. (2005) ‘Excavating Concealed Tradeoffs: How Russians Watch the News’, Political 

Communication, 22, 3. 

Mickiewicz, E. (2008) Television, power, and the public in Russia (Cambridge, Cambridge University Press). 

Mickiewicz, E. (2014) No illusions: The voices of Russia's future leaders (Oxford, Oxford University Press). 

Miskimmon, A. O’Loughlin, B. & Roselle, L. (2013) Strategic narratives: Communication power and the new 

world order (London, Routledge). 

Müller, M. (2009) Making great power identities in Russia: an ethnographic discourse analysis of education at 

a Russian elite university (Zürich, LIT Verlag). 

Nabi, R. L. & Oliver, M. B. (eds.) (2009) The SAGE Handbook of Media Processes and Effects (Thousand 

Oaks, Sage). 

Nightingale, V. (ed.) (2011) The Handbook of Media Audiences (Chichester, Blackwell). 

Oates, S. (2006) Television, Democracy and Elections in Russia (London, Routledge). 

Oates, S. (2013) Revolution stalled: the political limits of the Internet in the post-Soviet sphere (Oxford, Oxford 

University Press). 

O’Keefe, D. (2003) Persuasion: Theory and Research (Thousand Oaks, Sage). 



25 

 

O’Loughlin, J. (2001) ‘Geopolitical fantasies, national strategies and ordinary Russians in the post-communist 

era’, Geopolitics, 6, 3. 

O’Loughlin, J., Ó Tuathail, G. and Kolossov, V. (2004) ‘A ‘Risky Westward Turn’? Putin's 9–11 Script and 

Ordinary Russians’, Europe-Asia Studies, 56, 1. 

O’Loughlin, J. Ó Tuathail, G. & Kolossov, V. (2005) ‘Russian geopolitical culture and public opinion: the 

masks of Proteus revisited’, Transactions of the Institute of British Geographers, 30, 3. 

O’Loughlin, J., Tuathail, G. & Kolossov, V. (2006) ‘The Geopolitical orientations of ordinary Russians: A 

public opinion analysis’, Eurasian Geography and Economics, 47, 2. 

O’Loughlin, J. & Talbot, P. F. (2005) ‘Where in the World is Russia? Geopolitical Perceptions and Preferences 

of Ordinary Russians’, Eurasian Geography and Economics, 46, 1. 

Ó Tuathail, G. (2003) ‘Geopolitical Structures and Geopolitical Cultures: Towards Conceptual Clarity in the 

Critical Study of Geopolitics’, in Tchantouridze, L. (ed.) (2003). 

Pomerantsev, P. & Weiss, M. (2014) The Menace of Unreality: How the Kremlin Weaponizes Information, 

Culture and Money (New York, Institute of Modern Russia), available at: www.interpretermag.com/the-

menace-of-unreality-how-the-kremlin-weaponizes-information-culture-and-money. 

R Core Team (2015) R: A language and environment for statistical computing (R Foundation for Statistical 

Computing, Vienna, Austria). URL http://www.R-project.org. 

Ridanpää, J. (2014) ‘‘Humour is Serious’ as a Geopolitical Speech Act: IMDb Film Reviews of Sacha Baron 

Cohen’s The Dictator’, Geopolitics, 19, 1. 

Ross, C. (ed.) (2004) Russian Politics under Putin (Manchester, Manchester University Press). 

Salwen, M. B. & Matera, F. R. (1992) ‘Public Salience of Foreign Nations’, Journalism & Mass 

Communication Quarterly, 69, 3. 

Semetko, H. A., Brzinski, J. B., Weaver, D. & Willnat, L. (1992) ‘TV news and U.S. public opinion about 

foreign countries: The impact of exposure and attention’, International Journal of Public Opinion Research,  4, 

1. 

http://www.interpretermag.com/the-menace-of-unreality-how-the-kremlin-weaponizes-information-culture-and-money
http://www.interpretermag.com/the-menace-of-unreality-how-the-kremlin-weaponizes-information-culture-and-money


26 

 

Sharp, J. (1993) ‘Publishing American identity: popular geopolitics, myth and The Reader’s Digest’, Political 

Geography, 12, 6. 

Sharp, J. (1996) ‘Hegemony, popular culture and geopolitics: the Reader’s Digest and the construction of 

danger’, Political Geography, 15, 6/7. 

Soroka, S. N. (2003) ‘Media, Public Opinion, and Foreign Policy’, The Harvard International Journal of 

Press/Politics, 8, 1. 

Szostek, J. (2016a) ‘News media repertoires and strategic narrative reception: A paradox of dis/belief in 

authoritarian Russia’, New Media & Society, published online before print 7 July, doi: 

10.1177/1461444816656638. 

Szostek, J. (2016b) ‘Defence and promotion of desired state identity in Russia’s strategic narrative’, Geopolitics, 

published online before print 11 August, doi: 10.1080/14650045.2016.1214910. 

Taratuta, Y. (2014) Tatyana Mitkova, telezhurnalist, zamestitel generalnogo direktora “Telekompanii NTV”’, 

Forbes Woman, 3 November, available at: www.forbes.ru/forbes-woman/issue/2014-11/271161-tatyana-

mitkova-telezhurnalist-zamestitel-generalnogo-direktora-te, last accessed 21 August 2015. 

Tchantouridze, L. (ed) (2003) Geopolitical Perspectives on World Politics (Winnipeg, Centre for Defence and 

Security Studies). 

Tétrault-Farber, G. (2013) ‘Putin Shuts State News Agency RIA Novosti’, The Moscow Times, 10 December, 

available at: www.themoscowtimes.com/business/article/putin-shuts-state-news-agency-ria-

novosti/491132.html, last accessed 21 August 2015. 

Toepfl, F. (2013) ‘Making Sense of the News in a Hybrid Regime: How Young Russians Decode State TV and 

an Oppositional Blog’, Journal of Communication, 63, 2 (2013). 

Toepfl, F. (2014) ‘Four facets of critical news literacy in a non-democratic regime: How young Russians 

navigate their news’, European Journal of Communication, 29, 1. 

Vogel, T. & Wänke, M. (2016) Attitudes and Attitude Change, Second Edition (Abingdon and New York, 

Routledge). 

http://www.forbes.ru/forbes-woman/issue/2014-11/271161-tatyana-mitkova-telezhurnalist-zamestitel-generalnogo-direktora-te
http://www.forbes.ru/forbes-woman/issue/2014-11/271161-tatyana-mitkova-telezhurnalist-zamestitel-generalnogo-direktora-te
http://www.themoscowtimes.com/business/article/putin-shuts-state-news-agency-ria-novosti/491132.html
http://www.themoscowtimes.com/business/article/putin-shuts-state-news-agency-ria-novosti/491132.html


27 

 

Volkov, D. & Goncharov, S. (2014) ‘Rossiiskii media-landshaft: televidenie, pressa, internet’, Levada Tsentr, 

17 June, available at: www.levada.ru/17-06-2014/rossiiskii-media-landshaft-televidenie-pressa-internet, last 

accessed 21 August 2015. 

Wanta, W., Golan, G. & Lee, C. (2004) ‘Agenda Setting and International News: Media Influence on Public 

Perceptions of Foreign Nations’, Journalism & Mass Communication Quarterly, 81, 2. 

Wanta, W. & Hu, Y. (1993) ‘The agenda-setting effects of international news coverage: an examination of 

differing news frames’, International Journal of Public Opinion Research, 5, 3. 

White, S., Korosteleva, J. & Allison, R. (2006) ‘NATO: The View from the East’, European Security, 15, 2. 

White, S. & McAllister, I. (2008) ‘Russia and its Neighbours: East or West?’, Irish Studies in International 

Affairs, 19. 

Wilson, A. (2014) Ukraine crisis: What it means for the West (New Haven, Yale University Press). 

 

http://www.levada.ru/17-06-2014/rossiiskii-media-landshaft-televidenie-pressa-internet

